به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و نورسلطان نظربایف در باره نتایج و توافق های به دست آمده در دور هفتم مذاکرات صلح سوریه در آستانه در روزهای ۳۰ و ۳۱ ماه اکتبر (هشتم و نهم آبان ماه) گفت و گو کردند.

در این گزارش آمده است: سران دو کشور اقدامات انجام شده در مذاکرات صلح آستانه را موثر ارزیابی کردند که به موفقیت مبارزه با تروریسم در سوریه کمک و شرایط برای حل و فصل سیاسی بحران در این کشور را فراهم کرده است.

پوتین و نظربایف در ادامه گفت وگوی تلفنی همچنین در باره همکاری روسیه و قزاقستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت وگو کردند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با امضای توافقنامه ای میان روسیه، قزاقستان و بلاروس از ابتدای سال ۲۰۱۵ آغاز بکار کرد و دو کشور قرقیزستان و ارمنستان هم به آن پیوستند. 

دور هفتم مذاکرات صلح سوریه در روز ۳۰ و ۳۱ اکتبر - هشتم و نهم آبان - به میزبانی قزاقستان در شهر آستانه برگزار شد، در این مذاکرات علاوه بر سه کشور ضامن آتش بس شامل ایران ، روسیه و ترکیه ، نماینده دولت سوریه ، مخالفان دولت این کشور و نمایندگان سازمان ملل متحد ، آمریکا و اردن نیز به عنوان ناظر حضور داشتند.

این مذاکرات سه شنبه شب پس از قرائت یک بیانیه مشترک به کار خود پایان داد و قرار شد دور هشتم مذاکرات صلح سوریه نیمه دوم دسامبر امسال در شهر آستانه برگزار شود.

در گفت و گوهای آستانه ۷ موضوع مانند نادیده گرفتن آتش بس و تلاش برای تقویت آن، کاهش تنش ها به ویژه در ادلب و بررسی پرونده های مربوط به اسیران، زندانیان و آینده روند سیاسی مورد بررسی قرار گرفت.

روسیه در این مذاکرات پیشنهاد برای برگزاری کنگره ملی گفت وگوهای سوریه را مطرح کرده که قرار است در شهر بندری سوچی برگزار شود. 

مذاکرات صلح سوریه از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ شروع شده است و طرفین این مذاکره در عرض ۱۰ ماه ، هفت بار گردهم آمده اند، این مذاکرات نتایج مثبتی در زمینه توقف آتش بس و کاهش تنش در مناطق پر جمعیت سوریه داشته است .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.