به گزارش ایسنا-  آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به 13  آبان ماه و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، اظهار کرد: سه واقعه در 13 آبان در طول تاریخ در موقعیت‌های گوناگون اتفاق افتاده که جنایت، دشمنی و عداوت آمریکا را هم با مردم و هم با دین ما در یک سند قطعی به ثبت می‌رساند.

 

 

وی ادامه داد: واقعه اول در سال ۱۳۴۳ اتفاق افتاد که به‌دلیل مبارزه امام(ره) و مقابله با قانون کاپیتولاسیون که به مستشاران مزدور آمریکایی مصونیت می‌داد که هر جنایتی کردند از نظر قضایی در این کشورقابل تعقیب نباشد، امام(ره) در مقابل این مصوبه مجلس شورای ملی مقاومت و مخالفت و آنان نیز در روز ۱۳ آبان امام(ره) را به ترکیه تبعید کردند.

 

علم‌الهدی با اشاره به حضور ۴۱ هزار مستشار آمریکایی در کشور در آن روزها، یادآور شد: امام بزرگوار ما هنگامی که این قانون تصویب شد در سخنرانی کوبنده خود فرمودند که معنای این قانون این است که اگر شاه این مملکت یک سگ آمریکایی را زیر ماشین بیاورد باید محاکمه شود و به‌عنوان کشتن یک سگ آمریکایی عقوبت شود، اما اگر یک آشپز امریکایی شاه ایران را بکشد قابل محاکمه نیست.

 

وی تصریح کرد: امام(ره) با این قدرت در آن فضای تیره و تاریک حاکمیت ۴۰هزار مستشار امریکایی، این بیدارسازی را در ملت به‌وجود آوردند و قصه به تبعید امام(ره) به ترکیه تمام شد؛ این اولین سند جنایت آمریکا در این کشور است. 

 

امام جمعه مشهد با بیان اینکه «اتفاق دوم در سال ۱۳۵۷ و در سال‌روز تبعید امام(ره) به ترکیه و در اوج انقلاب به وقوع پیوست»، خاطرنشان کرد: در آن روز دانش‌آموزان در دانشگاه تهران به‌عنوان تظاهرات ضد امریکایی و مقابله با امریکا حضور به هم رساندند و جلادان شاهی بر روی زمین و چمن دانشگاه تهران بچه‌های معصوم خردسال دانش‌آموز را هدف مسلسل قرار دادند و آنان را به خاک و خون کشیدند. این واقعه دوم ۱۳ آبان بود و لذا از آن روز ۱۳ آبان به‌عنوان روز دانش‌آموز لقب گرفت. 

 

وی عنوان کرد: حرکت سومی که به تعبیر امام بزرگوار ما انقلاب دوم بود، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به‌وسیله دانشجویان مسلمان پیروی خط امام بود که یک سیلی محکم از این نظام انقلابی به صورت امریکا نواخته شد و سرآغاز ذلت امریکا بر روی کره زمین از آن روز شروع شد.

 

علم‌الهدی افزود: از آن روزی که دانشجویان مسلمان پیروی خط امام از نرده‌های جاسوس خانه آمریکا نیمه شب بالا رفتند و این جاسوس خانه را تسخیر کرده و اسناد مزدوری و نابه‌کاری یک عده از مزدوران داخلی امریکا که اتفاقاً در دولت موقت آن روز هم نفوذ کرده بودند، مثل عباس امیرانتظام که سخنگوی دولت موقت بود، افشا و مچ جاسوسی امریکا را گرفتند به تعبیر امام خمینی(ره) انقلاب دوم صورت گرفت.

 

وی با بیان اینکه «از آن روز ذلت امریکا در دنیا شروع شد»، گفت: آن روزی که جوانان ما این کار را کردند، چه داخل مملکت و چه بیرون مملکت، هم نظام، هم انقلاب، هم روحانیت و هم رهبری و مرجعیت را عده‌ای تهدید می‌کردند که شما با امریکا در افتادید. در این میان تنها یک قهرمان یکه‌تازی که وسط میدان ایستاده بود و صددرصد بر این اقدام صحه می‌گذاشت و در برابر فشارها مقاومت می‌کرد، امام بزرگوار قهرمان‌ساز ما در آن روز بود.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: آن روز استکبار آمریکایی در کره زمین به عنوان محور اقتدار هم در عرصه نظامی و هم در عرصه اقتصادی مطرح بود، اما از آن روز تا امروز لحظه‌به‌لحظه امریکا رو به ضعف گذاشت، لاغر شد، نابود شد و هیچ شد تا به امروزی که کدام نقطه بر روی زمین وجود دارد که مردم فریاد نزنند «مرگ بر امریکا» و کدام نقطه بر روی کره زمین وجود دارد که در آن پرچم آمریکا را آتش نزنند. امروز رئیس‌جمهور امریکا در کدام کشور می‌تواند قدم بگذارد و به‌عنوان منفورترین، نکبت‌ترین و نجس‌ترین عنصر در انسان‌های روی کره زمین مورد هتک مردم قرار نگیرد؛ امریکا امروز به این روز نشسته است.

وی با اشاره به اینکه «امروز همه توطئه‌های امریکایی در منطقه نقش بر آب و همه ذلت‌هایش بی‌اثر است»، تصریح کرد: این ذلت، نابه‌کاری و خواری از آن روز شروع شد و پس از ۳۸ سال به اینجا رسیده است، منتهی مشکل ما با داخل کشور و برخی عزیزان خودمان است که این واقعیت را قبول کنید که امروز امریکا بدبخت، مستاصل و بیچاره است و این لجن‌پراکنی‌هایی که رئیس‌جمهور امریکا دارد از استیصال، نکبت‌زدگی و بیچارگی‌ست.

 

علم‌الهدی با بیان اینکه «کار امریکا به جایی رسیده که دست به دیوانگی می‎زند تا شاید برگ‌برنده را پیدا و به دست بگیرد»، خاطرنشان کرد: امریکایی که ناوگان جنگی‌اش در دریاهاست، امریکایی که مدعی است مهم‌ترین بانک‌ها در امریکاست، امریکایی که خودش را از نظر اقتصادی به دنیا حاکم می‌بیند کارش به جایی رسیده که در مقابله با شما جوانان، شما مردم و نظام شما، باید رئیس‌جمهورش خودش را به دیوانگی بزند شاید بتواند امتیاز بگیرد.

 

وی عنوان کرد: آن روزی که در جریان برجام و مذاکره با آمریکا مقام معظم رهبری فرمودند «نرمش قهرمانانه»، به این معنا بود که دو لشکر در مقابل هم جبهه گرفتند و با هم مبارزه می‌کنند، یک لشکر مغلوب و یک لشکر غالب است و لشکر غالب مصلحتش را در این می‌بیند با جبهه و لشکر مغلوب مذاکره کند، چگونه جبهه غالب با جبهه مغلوب مذاکره می‌کند و از چه موضعی برخورد می‌کند، از موضع ضعف و ناتوانی یا از موضع قدرت؟ 

 

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه «امریکا در ۳۸ سال گذشته همواره شکست خوده است و ما پیروز میدان بوده‌ایم»، اظهار کرد: با این وجود مصلحت ما این بود از نظر اقتصادی با یک جبهه شکست خورده‌ی امریکا مشورت کنیم، اما متاسفانه به عکس برخورد شد.

 

وی ادامه داد: امروز خود شما می‌گویید شرق آسیا دیوانه است اگر با امریکا مذاکره کند، امروز دیوانه را خودتان تعیین می‌کنید که کیست و آن روز که ما می‌گفتیم، بزدل و ترسو می‌شدیم. با این حال مهم نیست و همه در این مملکت برادران هم هستیم و آنچه مسلم است در این نظامی که پای آن خون شهدا ریخته شده است کسی قدرت وطن‌فروشی و خیانت به این نظام را ندارد، اما اشتباه شد و اشتباه کردید.

 

علم‌الهدی با تأکید بر اینکه «امروز این اشتباه را در مذاکره با اروپا ادامه ندهید»، اضافه کرد: امروز برجام اروپایی را جایگزین برجام امریکایی نکنید، از قدیم گفته‌اند که «سگ زرد برادر شغال است» و اروپا و امریکا یکی‌اند. غرب همان است؛ برجام آمریکایی را به برجام اروپایی مقدم نکنید.

 

وی تصریح کرد: رهبری می‌گوید نرمش قهرمانانه را عوضی عمل کردید. یک قراردادی بستید که هرکجا ما حرف بزنیم می‌شویم نقض کننده برجام و هرجنایتی آن‌ها انجام دهند می‌گویند ما نقض برجام نکردیم. این نرمش قهرمانانه نبود و این حرکت‌های داوطلبانه این‌ها ذلت بود.  

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اشتباه کردید و فهم این اشتباه برای این ملت بسیار هزینه داشت، بسیار قیمت داشت و بسیاری از سرمایه‌های این ملت از بین رفت تا این اشتباه را در داخل کشور بفهمند، حالا دیگر اشتباه دوم را نکنید و برجام اروپایی را جای برجام امریکایی ننشانید. این ملت تجربه کردند و دوسال این برجام را دیدند و اروپایی‌ها همین الان نیز دارند خیانت می‌کنند و پشت امریکا ایستاده‌اند و می‌گویند بیایید درباره موشک‌هایتان با ما مذاکره کنید. شما با خائنین دیگر برجام اروپایی درست نکنید.

 

وی یادآور شد: همان راهی را بروید که مقام معظم رهبری از چهار سال قبل نشان‌دادند، «اقتصاد مقاومتی» و بعد هم گفتند «اقدام و عمل». ننشینید و جلسه بگیرید، بروید و جلوی واردات خارجی و قاچاق را بگیرید و مرد و مردانه جلوی این ضربه‌های مهلک بر اقتصاد کشور را بگیرید و نگذارید وارد شود، نه اینکه بعد از چهار سال که رهبری می‌گویند «اقتصاد مقاومتی» واردات خودروی خارجی امسال ما با چهارسال قبل اصلاً قابل مقایسه نیست. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.