به گزارش خبرآنلاین به نقل از بی بی سی، سفر ترامپ به ژاپن و کره‌جنوبی در حالی آغاز شده که تنش میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ در چند ماه گذشته به اوج خود رسیده و باعث نگرانی بسیاری از رهبران جهان شده که از وقوع یک جنگ اتمی در هراسند.

بر همین اساس، انتظار می‌رود ترامپ در خلال دیدارش از ژاپن و کره‌جنوبی، بر حمایت آمریکا از این دو کشور در برابر تهدیدهای کره‌شمالی، تاکیدی مضاعف کند.

اگر چه قرار نیست ترامپ هم‌چون ژنرال جیمز متیس که چند روز پیش به کره‎جنوبی رفته بود از "منطقه غیرنظامی نظامی (دی.ام.زی)" در مرز کره‌جنوبی و کره‌شمالی دیدار کند اما گفته شده رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با نیروهای نظامی آمریکایی به پایگاه نظامی این کشور در جنوب سئول خواهد رفت.

رئیس جمهور آمریکا که عصر جمعه به همراه همسرش ملانیا در نخستین بخش سفرش از واشنگتن به هاوایی پراوز کرد، قرار است بعد از ژاپن و کره جنوبی به چین برود تا با شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری این کشور که به تازگی دوباره جایگاه خودش را ثبیت کرده است، دیدار کند و به احتمال بسیار زیاد یک بار دیگر پکن را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای کره‌‎شمالی، تحت فشار بگذارد.

در ویتنام قرار است ترامپ در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (اَپک) حضور یابد و از هانوی هم بازدید کند.

او در آخرین بخش سفرش به فیلیپین خواهد رفت تا در اجلاس سران گروه آسه‌آن (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی) در شهر مانیل حضور یابد.

آخرین باری که یک رئیس جمهور آمریکا سفری طولانی به آسیا داشته، به روزهای پایانی سال ۱۹۹۱ باز می گردد که جرج اچ.دبلیو. بوش به سفری ماراتن مانند در شرق آسیا رفت و هنگامی که در ژاپن بود از فرط خستگی و در خلال یک جشن، از حال رفت.

 

برنامه سفر دونالد ترامپ به شرق آسیا

  •     یکشنبه ۵ نوامبر. ژاپن. دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر.

  •     سه شنبه ۷ نوامبر. کره‌جنوبی. دیدار با جائه مون، رئیس‌جمهوری این کشور در سئول و سخنرانی در میان رهبران این کشور.

  •     چهارشنبه ۸ نوامبر. چین. آغاز ملاقات و بازدیدهای متعدد که دیدار با شی جینپنگ، رئیس‌جمهوری چین را هم شامل می‌شود.

  •     جمعه ۱۰ نوامبر. ویتنام. حضور در اجلاس سران اپک در دانانگ (احتمال دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در حاشیه اجلاس)

  •     شنبه ۱۱ نوامبر. ویتنام. سفر به هانوی برای دیدار با رئیس‌جمهور تران دای گوآنگ و دیگر رهبران ویتنام.

  •     یکشنبه ۱۲ نوامبر. فیلیپین. حضور در اجلاس آسه‌آن و ضیافت شام که به مناسبت پنجاهمین سالگرد تشکیل انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه‌آن) با حضور رهبران کشورهای عضو برگزار می‌شود.

  •     دوشنبه ۱۳ نوامبر. حضور در اجلاس سران آسه‌آن و دیدار با رئیس جمهور جنجالی فیلیپین، رودریگو دوترته.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.