محمدرضا مسجدی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا همچنین اظهار کرد: سالانه حدود ۶۰ هزار نفر در کشور ما بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می دهند؛ حدود ۱۰ درصد آنان (تقریبا ۶ هزار نفر) بر اثر دود دسته دوم سیگار، فوت می کنند و بخشی از این افراد کودکان هستند. 

دود دست اول همان دودی است که افراد سیگاری با استعمال سیگار وارد سیستم تنفسی خود یا محیط اطراف می کنند. دود دست دوم به دودی اطلاق می شود که اطرافیان افراد سیگاری استنشاق می کنند.

به گفته دکتر مسجدی، بخشی از قربانیان دود دسته دوم سیگار در کشور، کودکان هستند که متاسفانه در مکان های مختلف از جمله منازل، در معرض آن قرار دارند؛ به واقع، این کودکان در معرض خطر ابتلا به سرطان هایی همچون خون، کبد، مثانه و دستگاه گوارش هستند و بدون آن که خود سیگار مصرف کنند، تحت تاثیر آسیب های استنشاق دود این ماده دخانی قرار می گیرند. 

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: این کودکان علاوه بر ابتلا به سرطان ها، در معرض عوارض دیگری مانند حملات تنفسی، آسم، سرماخوردگی های مکرر، گرفتگی صدا و گوش درد هستند.

مسجدی همچنین بر لزوم اتخاذ جدی تدابیری برای کنترل مصرف سیگار در جامعه تاکید کرد و گفت: با کنترل این معضل می توان تا ۳۰ درصد از بروز سرطان های مختلف، پیشگیری کرد. این کار علاوه بر کاهش هزینه های درمانی خانوارها از بار مالی نظام سلامت هم می کاهد.

وی با اشاره به روند افزایش مصرف سیگار در کشور، این روند را بسیار نگران کننده خواند و افزود: میزان مصرف سیگار در بین دختران کمتر از ۳ درصد و در بین پسران حدود ۱۰ درصد است.

مسجدی ضمن انتقاد از فیلم ها و سریال های ایرانی که به نوعی مصرف سیگار و یا قلیان را تبلیغ می کنند، گفت: صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: پخش صحنه های مانند کشیدن سیگار و قلیان به نوعی تبلیغ برای این مواد دخانی محسوب شد، در حالی که تبلیغ هر محصول یا کالا در این مجموعه ها ممنوع است و دستگاه های متولی باید نظارت بر این امر داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.