سیدحسن حسینی شاهرودی در گفتگو با مهر، درباره ارزیابی آثار و نتایج الحاق جمهوری اسلامی ایران به «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF)  با گذشت حدود یک سال از این موضوع اظهار داشت: کارگروهی در کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شده و این موضوع را بررسی کرده و نتایجی هم به دست آمده است.

وی ادامه داد: اما اینکه در صحنه عمل به طور دقیق مشخص شود که بعد از الحاق به FATF توسط وزیر اقتصاد، چه اتفاقاتی افتاده هنوز رصد نشده و گزارش دقیقی هم به ما ارائه نشده است.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شواهد نشان می دهد که ما هنوز نتوانسته ایم الزامات FATF را در کشور خودمان عملیاتی و بومی‌سازی کنیم؛ الزامات و مفاد گروه ویژه اقدام مالی، الزامات خوبی است مشروط بر اینکه بومی‌سازی شود و اطلاعات مالی در داخل کشور بماند و در اختیار دیگر حوزه ها در خارج از کشور قرار نگیرد.

حسینی شاهرودی تاکید کرد: این الزامات ابتدا باید در داخل کشور به صورت بومی عملیاتی شود و موضوع مقابله با پولشویی و قاچاق ارز جدی گرفته شود تا آن چیزی را که آنها تحت عنوان مبارزه با تروریسم مطرح می‌کنند، بتوانیم دنبال کنیم.

وی گفت: باید راهکارهایی را در داخل ایران داشته باشیم تا الزاماتی را که گروه ویژه اقدام مالی مطرح می کند، از جمله اینکه حساب های افراد، جابجایی ها، تراکنش های مالی و مبادلات پولی و ارزی شفاف باشد، بتوانیم اجرا کنیم.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس تاکید کرد: آنچه محل بحث و تردید است، نحوه رصد شفافیت اطلاعات مالی ما از سوی FATF است که نباید منجر به از بین رفتن امنیت اطلاعات مالی شود، وگرنه مساله شفافیت مالی یکی از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی بوده که از ابتدا نیز با عنوان «از کجا آورده ای» مطرح شده است.

حسینی شاهرودی افزود: با وجود اهمیت این مساله، اما هنوز نتوانسته ایم الزامات این شفاف‌سازی را ایجاد کنیم و می‌بینیم که هزاران میلیارد تومان در شبکه بانکی جابجا می شود و بعد از سوءاستفاده و اختلاس، صدایش در می‌آید و دستگاه های نظارتی تازه ورود می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.