به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از بی بی سی، مجموعه‌ای که سال گذشته اسناد موسوم به «پاناما» را با موضوع فرار مالیاتی شخصیت‌های معروف منتشر کرده بود، روز یکشنبه مجموعه‌ای دیگر را با عنوان «اسناد پارادایز» منتشر کرد که نشان می‌دهد ده‌ها شخصیت معروف در مناطق معاف از پرداخت مالیات سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

یکی از این افراد، «الیزابت دوم» ملکه انگلستان است. این اسناد نشان می‌دهد که حدود ۱۳ میلیون دلار از دارایی‌های شخصی ملکه انگلستان خارج از این کشور و در جزایر «کیمن» و «برمودا» ذخیره شده‌اند.

 این سرمایه‌گذاری خلاف قانون نیست، اما سوالاتی را به وجود می‌آورد که آیا خاندان سلطنتی می‌تواند خارج از انگلستان سرمایه‌گذاری داشته باشد یا نه.

از جمله دیگر افرادی که نام آن‌ها در بین ۱۳.۴ میلیون سند افشاشده پرونده پارادایز آمده، «ویلبر راس» وزیر تجارت آمریکا است.

به ادعای این اسناد، راس از طریق یک شرکت ترابری به نام «نویگیتور» در روسیه، تجارت مشترکی با داماد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دارد.

به نوشته روزنامه گاردین، راس در این شرکت سهامدار است و این شرکت هم با کمپانی گازی «سیبور» که بخشی از آن متعلق به «کریل شامالوف» داماد پوتین است، شراکت دارد.

بنا بر این گزارش، راس با وجود اعمال تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه روسیه و حتی با ورود به دولت آمریکا، سهام خود در شرکت روس را حفظ کرده است.

این مسئله می‌تواند آغازگر جنجال تازه‌ای برای دولت «دونالد ترامپ» در آمریکا باشد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.