دکتر غلامرضا اصغری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مباحث مطرح مبنی بر افزایش قیمت دارو در سال جاری، گفت: باید توجه کرد که هر سال در کشور میزانی از تورم وجود دارد. اگر قیمت دارو متناسب با میزان تورم تغییر کند، به معنی افزایش قیمت تلقی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طبق اعلام دولت در حال حاضر تورم در کشور تک رقمی است، افزود: بر این اساس هر تغییر یا افزایش قیمتی که در دارو متناسب با نرخ تورم و در حد تورم موجود در کشور اتفاق افتد، نه تنها به معنی افزایش قیمت دارو نیست، بلکه به این معناست که افزایش قیمتی نداشتیم و همان قیمت پارسال تکرار شده است. بنابراین این افزایش تورمی را باید از بحث افزایش قیمت جدا کرد.

اصغری با تاکید بر اینکه به مفهوم افزایش قیمت، تغییری در قیمت دارو نداشته‌ایم، ادامه داد: بر این اساس تغییر قیمت‌هایی که اعمال می‌کنیم، کمتر از نرخ تورم و یا در حد نرخ تورم خواهد بود. در عین حال باید توجه کرد وقتی که تورم افزایش می‌یابد، هزینه‌های کارخانه‌های تولیدکننده دارو نیز متناسب با تورم بالا می‌رود. به همیت ترتیب میزان حقوق پرداختی به کارگر هر سال افزایش می‌یابد، از طرفی هزینه برق و آب و ... نیز بالا می‌رود. حال اگر قیمت دارو هم متناسب با میزان تورم تغییر نکند، کارخانه تولیدکننده دارو، ضرر می‌کند یا حاشیه سودش کم می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۵۰۰ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب داریم. البته میزان مطالبات‌مان نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان بود که چندی پیش ۵۰۰ میلیارد آن را پرداخت کردند. همچنین قرار است هفته آینده هم ۵۰۰ میلیارد دیگر را هم بدهند تا میزان مطالبات به ۲۰۰۰ میلیارد برسد.

اصغری با بیان اینکه خوشبختانه با تلاش‌ همکاران‌مان مشکل حادی که منجر به اختلال در ارائه خدمت شود، در داروخانه‌ها ایجاد نشده است، گفت: البته باید توجه کرد که شرکت‌های تولیدکننده و پخش دارو متعلق به سازمان تامین اجتماعی است و حدود ۳۰ درصد بازار دارویی را در اختیار دارند. در عین حال در حال حاضر این شرکت‌ها ۳۰ درصد میزان مطالبات دارویی داروخانه‌ها، از ما طلبکارند و ما هم ۶۰ درصد میزان مطالبات شرکت‌ها را از آنها طلبکاریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.