به گزارش ایسنا، به نقل از هیل، اوباما روز یکشنبه بعد از وقوع این کشتار در توئیتی نوشت: ما در کنار همه خانواده‌هایی که از بابت این اقدام نفرت انگیز در کلیسای سوترلند اسپریگز دچار آسیب شدند اندوهگین هستیم و همه ما در کنار بازماندگانی که مشغول بازیابی خود از این حادثه هستند، ‌ایستاده‌ایم.

اوباما خاطر نشان کرد: خداوند به همه ما خردی عطا کند تا بپرسیم چه اقدامات ملموسی را می‌توانیم برای کاهش خشونت و دست بردن به سلاح در جامعه خود انجام دهیم.

تیراندازی روز یکشنبه در این کلیسا در تگزاس که دست‌کم ۲۶ کشته برجای گذاشت به گفته گریگ ابوت، فرماندار تگزاس مرگبارترین تیراندازی دسته جمعی در تاریخ این ایالت بوده است.

اوباما در دوران دولتش بعد از چند حادثه کشتار دسته‌جمعی از جمله کشتار مدرسه ابتدایی "سندی هوک" در سال ۲۰۱۲ تلاش کرد تا قوانین جدیدی به منظور محدود کردن خرید سلاح تصویب کند. همچنین اوباما در سال ۲۰۱۶ دستوراتی اجرایی صادر کرد که بررسی سوابق را برای کسانی که قصد خرید سلاح در آمریکا داشتند شدیدتر می‌کرد.

در عین حال بعد از حادثه تگزاس دموکرات‌های آمریکا مجددا درخواست‌هایشان را برای اصلاح قوانین مالکیت سلاح افزایش دادند.

چند سناتور دموکرات شامل باب کیسی، دیک دوربین و کامالا هریس از جمله دموکرات‌هایی بودند که از کنگره خواستند تا کاری را در پاسخ به این کشتار مرگبار انجام دهند.

کیسی در دو توئیت نوشت: من علاوه بر دعا و همدردی برای قربانیان معتقدم کنگره باید علیه خشونت‌های مسلحانه اقدام کند.

دوربین نیز توئیت کرد: تیرانداز تفنگش را به مردم و کودکان در یک پرستشگاه نشانه گرفت. آمریکا گرفتار بحران خشونت مسلحانه شده است. کنگره باید اقدام کند.

هریس نیز به یک کاندیدای بالقوه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است آنچه را که "خشونت مسلحانه" کورکورانه خواند، محکوم  کرد.

یک سناتور دموکرات دیگر به نام ریچارد بلومنتال، نیز در توئیتی نوشت: دیگر بس است. اکنون زمان اقدامات ناشی از خرد جمعی برای پیشگیری از خشونت مسلحانه است. همدستی کنگره در این اتفاقات باید پایان یابد.

همچنین دیان فینستاین و الیزابت وارن دو سناتور دیگر نیز این عدم اقدام از سوی کنگره را محکوم کردند.

فینستاین در بیانیه‌ای گفت: کی قرار است این اتفاقات پایان یابد؟ کی قرار است ما تصمیم بگیریم که دیگر نمی‌خواهیم کشتارها در پرستشگاه‌ها، مدارس یا کنسرت‌های ما اتفاق بیفتد؟ کی ما عملا کاری برای پایان دادن به آن انجام خواهیم داد.

وارن نیز توئیت کرد: حزب جمهوری‌خواه! دعا و همدردی کافی نیست. ما باید به این خشونت پایان دهیم. ما باید جلوی این تراژدی‌ها را بگیریم. مردم زمانی که شما در انتظار هستید جانشان را از دست می‌دهند.

در عین حال مایک تامپسون، نماینده دموکرات از کالیفرنیا و رئیس کمیته نیروی ضربت پیشگیری از خشونت مسلحانه در مجلس نمایندگان آمریکا از همکارانش در کنگره خواست "شجاعت" به خرج دهند و علیه خشونت مسلحانه موضع بگیرند.

سناتور دموکرات کریس مورفی در بیانیه طویلی از همکارانش در کنگره خواست از بابت این اتفاق پاسخگو باشند.

مورفی نوشت: از خودتان بپرسید چطور ادعای احترام به حیات انسانی را دارید در حالی که برخلاف تدابیری که مورد حمایت اکثریت حوزه‌های رای گیری شما قرار دارد، صرفا به تولید کنندگان سلاح وفادار هستید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.