به گزارش ایسنا، مجتبی یزدانی در نشست خبری امروز (دوشنبه) در تشریح برنامه‌های راهپیمایی اربعین حسینی گفت: برنامه‌های اربعین با محوریت وزارت کشور و در قالب ۱۲ کمیته برگزار می‌شود و شهرداری تهران مسوول کمیته خدمات شهری را برعهده دارد که در این کمیته هماهنگی با سایر کلانشهرها براساس آنچه که در جلسات مصوب می‌شود، انجام خواهد شد.

وی افزود: برای هماهنگی همه کلانشهرها و ارائه خدمات مناسب به زائران اربعین حسینی در جلسات متعدد تقسیم کار انجام شد و هماهنگی مناسبی برای هم‌افزایی میان نیروها شکل گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران در ۱۱ کمیته دیگر وزارت کشور نیز حضور دارد، افزود: اما شاخص‌ترین کمیته‌ای که شهرداری تهران مسوولیت آن را برعهده دارد، کمیته خدمات شهری و حمل و نقل است که برای اقدامات انجام شده در این کمیته‌ها به وزارت کشور گزارش ارائه خواهد کرد.

یزدانی درخصوص حمل و نقل زائران و مسوولیت شهرداری تهران گفت: سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران امسال در مسیر مرز مهران تا شهر کوت با ۶۰۰ دستگاه اتوبوس حمل و نقل زائران را برعهده دارد و به درخواست عتبات عالیات نیز با ۱۰۰ اتوبوس از کربلا تا حله به زائران خدمات ارائه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: براساس تاکیدات شهردار تهران، اقدامات شهرداری تهران به لحاظ کمی همانند سال گذشته و با کیفیت بهتری انجام خواهد شد. ناظرانی از سمت شورای اسلامی شهر تهران معین شده اند تا بر روند انجام کار نظارت داشته باشند. آقای سالاری و مسجدجامعی از سوی شورا به عنوان ناظر در عملکرد شهرداری تهران در راهپیمایی اربعین حسینی معرفی شده‌اند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران درخصوص تقسیم‌بندی هر یک از مرزها و مسوولیت شهرداری‌های مناطق گفت: مرز چذابه شهرداری منطقه ۴، مرز مهران شهرداری منطقه ۵، مرز شلمچه شهرداری منطقه ۶، مرز خسروی شهرداری منطقه ۱۴ حضور دارند. همچنین در شهر کوت برای ارائه خدمات به زائران شهرداری منطقه ۲ مستقر شده است.

یزدانی درباره تردد زائران تهرانی از مرز مهران نیر اظهار کرد: امکانات بیشتری با توجه به تاکیدات شهردار تهران در مرز مهران مستقر شده و رقم تعیین شده برای مرز مهران نیز بیش از سایر مرزها بوده است. وظیفه ما در مرزها نظافت و استقرار سرویس‌های بهداشتی است اما هماهنگی‌ها زیر نظر استانداران هر یک از شهرهای مرزی انجام می‌شود.

وی درخصوص همکاری خیرین در بحث تامین مواد غذایی زائران گفت: در مرز مهران ۱۲ خیر در قالب گروهی روزانه ۶۵ تا ۷۵ هزار وعده غذایی تامین می‌کنند و همین روال در مرز کوت و شلمچه نیز ادامه دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های ذی‌ربط گفت: امسال در بحث ویزای نیروهای اعزامی به کربلا، هیچ هزینه‌ای بابت ویزا پرداخت نکردیم و این کار توسط ستاد عتبات عالیات انجام شد.

یزدانی افزود: امسال توسط عتبه نجف و کربلا ساختمانی برای نیروهای شهرداری تهران داده شد که بر همین اساس چادرهای استقرار سال‌های گذشته برای اسکان زائران در نظر گرفته شد. براین اساس ۱۵ هزار نفر ظرفیت در شهر کربلا و ۵۰۰۰ نفر ظرفیت در شهر نجف برای اسکان زائران در نظر گرفته شد. همچنین وعده غذایی نیروهای شهرداری نیز در عراق توسط عتبه شهرهای کربلا و نجف تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در هر شیفت کاری حداقل ۱۰۰۰ نفر مشغول ارائه خدمات هستند که با نیروهای آتش‌نشانی، بسیج و شهر سالم تعداد نیروها به ۱۲۰۰ نفر می‌رسد. از این تعداد ۶۰۰ نفر در شهر کربلا و ۴۰۰ نفر در شهر نجف انجام وظیفه می‌کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه اقدامات برای برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی از ۲۵ روز قبل آغاز شده است، افزود: ۲ موکب مربوط به شهرداری تهران که شامل درمانگاه، محل اسکان و سرویس‌های بهداشتی است ایجاد شده و بانک شهر در شهرها و داخل شهرهای نجف و کربلا خدماتی همچون پیشخوان و خودپرداز را مستقر کرده‌اند.

یزدانی تاکید کرد: امسال در بخش اعتبارات سهمیه مشخص کرده‌ایم و هر منطقه براساس سهمیه مشخص شده پول را از حوزه مالی دریافت کرده‌اند. بی‌تردید با توجه به تاکیدات شهردار تهران و شورای شهر تهران از سقف تعیین شده بالاتر نخواهیم رفت.

وی درخصوص نیروها و تجهیزاتی که در مرز خسروی مستقر شده‌اند، افزود: ۳۰ درصد نیروهای مرز خسروی به مرز مهران منتقل شده‌اند و اگر تا پایان امروز این مرز بازگشایی نشود سایر نیروها نیز به مرز مهران منتقل خواهند شد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران درخصوص برگزاری مراسم اربعین در شهر تهران نیز به مسیر میدان امام حسینی تا حرم عبدالعظیم حسنی اشاره کرد و افزود: در این مسیر مناطق ۷، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۶ و ۲۰ مسوولیت هماهنگی را برعهده دارند و حوزه‌های حمل و نقل، اتوبوسرانی، مترو و حوزه فرهنگی نیز خدمات لازم را ارائه می‌کنند.

یزدانی افزود: وظیفه هر یک از دوستان در این مشخص شده اما مسوولیت و هماهنگی‌ها برعهده سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران است. برای این مراسم صد چشمه سرویس بهداشتی تحویل شهرداری منطقه ۲۰ شده است تا در مسیر راهپیمایی روز اربعین در تهران مورد استفاده قرار گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.