به گزارش ایسنا، دکتر زهرا صدر اعظم نوری که به همراه اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری برای پیگیری وضعیت مصوبات شورای شهر در ادوار گذشته در زمینه مدیریت بحران و همچنین آشنایی با اقدامات انجام شده عصر روز گذشته از سازمان مدیریت بحران تهران بازدید کرد و گفت: موضوع ایمنی و مدیریت بحران از آن دست موضوعاتی است که نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود در نتیجه باید برای آن بودجه صحیح دید و نگاه واقع بینانه ای داشت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای پنجم شهر تهران، ری و تجریش افزود: باید نگاه واقع بینانه ای به بودجه و اقداماتی که در شهر انجام می شود داشته باشیم. در بخشهایی از شهر هزینه هایی شده که می توانست انجام نشود و اتفاقی هم نمی افتاد اما در بخش هایی چون مدیریت بحران اگر هزینه نکنیم برای آینده خطرناک است.

وی ادامه داد: من تعجب می کنم که چطور برای سازمان مدیریت بحران اعتباراتی  منظور شده اما در سال 93 چیزی از این اعتبار تخصیص داده نشده و در سال  94 و 95  باز هم این وضعیت تکرار شده است. اگر به این جمع بندی رسیده ایم که سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران ضروری است و برای آن امکانات، تجهیزات و پرسنل تدارک دیده ایم بنابراین باید به وضعیت آن رسیدگی کنیم.به هر حال اگر اتفاقی رخ دهد ما به عنوان شهرداری باید پاسخگو باشم. بنابراین یکی از اقدامات اساسی کمیسیون مربوطه شورا در دستور کار قرار دادن وضعیت تخصیص اعتبارات  مدیریت بحران است.

صدراعظم نوری با اشاره به ضرورت تدوین سازوکارهای تخصیص بودجه خاطرنشان کرد: باید به صورت جدی در خصوص فلسفه و ضرورت شکل گیری این سازمان و اقدامات مورد انتظار در آینده بررسی صورت گیرد.

وی یادآور شد: نکته دیگر بحث آموزش عمومی و تخصصی است . اهمیت این سازمان و ماموریت های آن زمانی جدی گرفته می شود که نسبت به آن آشنایی و اطلاعات کافی وجود داشته باشد و مردم و مدیران با ماموریت های  مدیریت بحران آشنا شوند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای پنجم شهر تهران، ری و تجریش با بیان اقدامات مثبت صورت گرفته تاکنون گفت: تمام تلاش ها، هزینه ها و تجهیزات و مطالعات و فعالیت ها باید منجر به پیشگیری و آمادگی شهر در برابر حوادث شود، به ویژه اقدامات باید منجر به پیشگیری و کاهش خطرپذیری در برابر تهدیدات و مخاطرات شهر شود. در عین حال نتیجه تمام اقدامات باید در زمان وقوع حوادث و مدیریت بحران نمود داشته باشد تا کمترین آسیب ها را متحمل شویم.

وی افزود: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران زمانی موفق خواهد بود که بتواند در پیشگیری و کاهش ریسک سهم داشته باشد و بتواند در مدیریت بحران در زمان وقوع حادثه نقش موثری ایفا کند.

سوله‌های مدیریت بحران جای برنامه تلویزیونی و شهربازی نیست

صدراعظم نوری در ادامه بر ضرورت پیگیری وضعیت پایگاه های مدیریت بحران و بازگرداندن مدیریت این پایگاه ها به سازمان تاکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت این سوله ها برای تحقق ماموریت های سایر سازمان ها مانند استفاده برای تولید برنامه های تلویزیونی یا شهر بازی صحیح نیست و توجیه ندارد و باید هرگونه بهره برداری خارج از ماموریت اصلی پایگاه ها متوقف شود  و نظام بهره برداری از پایگاه های مدیریت بحران باید ساماندهی شود. عوارضی که از مردم گرفته می شود باید صرف ماموریت های شهرداری ود نه ماموریت دیگر سازمان ها.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای پنجم شهر تهران در حاشیه این نشست نیز با اشاره به اینکه شورای پنجم تمام تلاشش بر این است که اقداماتی را انجام دهد که اثرگذار باشد، گفت: لزوما این اقدامات تصویب مصوبات جدید نیست، چون ما مصوبه کم نداریم. باید ساز و کارهای اجرایی مصوبات گذشته، طرح ها و لوایح فراهم شود و آیین نامه های مرتبط با آن تدوین و اهداف مورد نظر دنبال شود.

وی افزود: در این روند اگر نیازی به مصوبات جدید برای تقویت نقش تعاملی و هماهنگ کنندگی و راهبردی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران  باشد باید اقدام شود به خصوص باید تلاش شود کماکان ریاست شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران با شهردار تهران باشد و مصوبه مربوطه احیا شود.

وی در ادامه افزود : به نظرم مصوبات خوبی در دوره های گذشته در حوزه پیشگیری و مدیریت بحران تدوین شده و باید تلاش کنیم این مصوبات اجرایی و  اعتبارات مورد نیاز آن برای سال 97  تامین تخصیص داده شود تا سازمان بتواند از لحاظ تجهیزات و امکانات و هم از لحاظ برنامه و محتوا قوی تر از گذشته عمل کند و نقش موثرتری داشته باشد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای پنجم شهر تهران، ری و تجریش با بیان این که با توسعه شهر تهران میزان ریسک در برابر حوادث نیز افزایش پیدا کرده است بر تقویت جایگاه و ساختار مدیریت بحران پایتخت تاکید کرد و از ضعف مشارک جوامع، اقدامات بین بخشی ضعیف و رویکرد بالا به پایین در مدیریت خطر به عنوان سه چالش عمده در حوزه مدیریت بحران نام برد که می توانند در اجرای درست برنامه ها مانع ایجاد کنند.

 در این نشست همچنین دکتر احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گزارشی مبسوط به تشریح اقدامات سازمان در گذشته، میزان انطباق فعالیت ها با مصوبات شورای شهر و برنامه دوم پنج ساله شهرداری تهران ، چالش های پیش رو و پیشنهادات پرداخت.

همچنین اعضای کمیسیون از بخش های مختلف مرکز فرماندهی و مدیریت بحران شهر تهران و سامانه های موجود در آن بازدید کردند و با فعالیت های روزانه آشنا شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.