زمان رضا احمدی در گفت و گو با ایسنا ، اظهار کرد: در طی چند سال اخیر با توجه به پسروی آب دریای خزر، کاهش حجم آب شیرین ورودی به داخل تالاب میانکاله، کاهش میزان بارش باران و متعاقبا خشکسالی و تغییر اقلیم؛ شاهد خشک شدن بخشی از عرصه تالاب بین المللی میانکاله هستیم.

وی افزود: پناهگاه حیات وحش و تالاب میانکاله با مساحت 68 هزار هکتار از دو زیستگاه آبی و خشکی تشکیل شده که 45 هزار هکتار پهنه آبی و 23 هزار هکتار اراضی خشکی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر خاطرنشان کرد: از 45 هزار هکتار پهنه تالاب بین المللی میانکاله تا کنون 20 درصد معادل حدود 10 هزار هکتار خشک شده است.

احمدی گفت: سال جاری در سفر هیئت دولت به شهرستان بهشهر اعتباری بالغ بر 33 میلیارد تومان برای پروژه احیای ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی میانکاله مصوب شد که منتظر تخصیص این اعتبار هستیم تا اقدامات اجرایی را در این راستا انجام شود.

وی با اشاره به طرح های پیشنهادی اداره محیط زیست بهشهر برای احیای تالاب میانکاله که باید توسط کارشناسان و متخصصان در استانداری بررسی شود، عنوان کرد: یکی از این طرح ها بحث انتقال آب شیرین به تالاب میانکاله از طریق کانال ها و نهرهای ضلع جنوبی و ضلع غربی تالاب است یعنی نهرها و کانال هایی که از شهرهای بهشهر، گلوگاه و بندرگز منتهی به تالاب میانکاله هستند و در گذشته از طریق حوزه آبخیز بالادست آب شیرین وارد تالاب می کردند اما اکنون به نحوی مسدود شدند که باید تمامی آن ها لایروبی شود تا ورود آب شیرین به سمت تالاب صورت گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر با بیان اینکه طرح انتقال نکارود به تالاب میانکاله یکی از طرح های مهم در زمینه احیای این تالاب است، ادامه داد: نکارود در حال حاضر به دریای خزر می ریزد اما می توان با احداث سد پلاستیکی یا سد خاکی؛ آب نکارود را به سمت لپوی زاغمرز و سپس لپوی پلنگان و در نهایت به تالاب میانکاله هدایت کرد.

احمدی یادآور شد: آب تالاب میانکاله لب شور یعنی شامل آب شور دریا و آب شیرین رودخانه ها است که به همین منظور یکی دیگر از طرح های احیای تالاب میانکاله؛ طرح انتقال آب دریای خزر به سمت این تالاب است.

وی اظهار کرد: سدهایی در بالادست حوضه آبخیز رودخانه های غرسو، گرگان رود و نکارود وجود دارد و به نحوی از ورود آب شیرین به تالاب میانکاله جلوگیری می کند که باید مسئولان حقابه ای برای این تالاب مشخص کنند تا در زمانی که آب این سدها برای کشاورزی مصرف نمی شود آب شیرین این 3 رودخانه وارد تالاب میانکاله شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: طرح های احیای تالاب میانکاله باید طی جلسه کارشناسی و تخصصی در استانداری و اداره کل محیط زیست مازندران مطرح و بررسی شود و کارهای مطالعاتی این طرح ها صورت گیرد تا عملیات اجرایی احیای تالاب را آغاز کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.