به گزارش ایرنا، این اولین واکنش پوجدمونت از زمان آزادی به قید ضمانت در بلژیک بود. وی و چهار وزیر سابق منطقه کاتالونیا پس از تسلیم کردن خود به مقام های بلژیک، شامگاه یکشنبه به طور مشروط آزاد شدند. 

یک قاضی اسپانیایی در مادرید فرمان زندانی شدن معاون پوجدمونت و هفت نفر از وزرای عزل شده منطقه کاتالونیا را صادر کرد.

پوجدمونت و متحدانش یک هفته پیش، پس از آنکه اسپانیا به طور مستقیم بر منطقه نیمه خودمختار کاتالونیا اعلام حاکمیت کرد، از اسپانیا به بلژیک گریختند. اسپانیا نیز روز جمعه حکم جلب این افراد در اروپا را صادر کرد.

پوجدمونت که همچنان خود را رئیس جمهوری کاتالونیا می داند، برای نامزدی در انتخابات منطقه ای 21 دسامبر (30 آذر ماه) اعلام آمادگی کرده است. ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا خواستار برگزاری این انتخابات برای عادی سازی اوضاع در کاتالونیا شده است. 

پوجدمونت هفته گذشته اذعان کرد از آن جهت به بلژیک رفته است تا مساله کاتالونیا را به قلب اتحادیه اروپا بکشاند. اتحادیه اروپا تا این زمان از مادرید در بحران کاتالونیا حمایت کرده است. با این حال، این مساله باعث تنش بین بروکسل و مادرید و همچنین اختلاف در دولت بلژیک شده است. 

پوجدمونت 54 ساله تاکید دارد که منطقه کاتالونیا از حق اعلام استقلال در پی برگزاری همه پرسی در این منطقه برخوردار است. وی همچنین همکاران زندانی خود را زندانیان سیاسی نامیده است. وی گفته که تضمین های داده شده برای محاکمه منصفانه اش در اسپانیا، او را به بازگشت به اسپانیا متقاعد نکرده است.

معترضان در منطقه کاتالونیا روز یکشنبه در حمایت از رهبران برکنار شده خود به خیابان ها آمدند و خواستار آزادی آنها شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.