به گزارش صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در گفتگوی اختصاصی با کریستین امانپور تحلیلگر ارشد این شبکه به تشریح دیدگاههایش درباره برجام پرداخت.

امانپور پرسید: «شما فردی بودید که به همراه همقطاران خود مذاکرات منجر به توافق هسته ای ایران را انجام داد. رئیس جمهور ترامپ تصمیم گرفته است که این توافق را تایید نکند. نمی  دانم آیا کنگره تحریمهایی اعمال خواهد کرد یا اینکه این توافق را ابطال خواهد کرد. فکر می کنم این رویکرد باید برای شما ناراحت کننده باشد.»

 

جان کری در پاسخ گفت:« توافق هسته ای ایران در حال جواب دادن است. این نکته مهم است. جامعه جهانی باید از این واقعیت استقبال کند که منطقه امن تر و جهان امن تر شده است زیرا ایران موافقت کرد به برخی از استانداردها پایبند باشد و آژانس بین المللی انرژی اتمی هشت مرتبه تایید کرده که ایران به این توافق پایبند بوده است. با این اوصاف، چرا ایالات متحده باید طرفی باشد که بخواهد توافقی را نقض کند که مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای می شود. این توافق واقعا مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای می‌شود. پس نباید این توافق را از هم پاشید. باید به فواید آن توجه داشت و باید کوشید تا ایران را درباره مسائل دیگر مهم برای منطقه، سر میز مذاکرات آورد.»

امانپور پرسید: «آیا آرزو می کنید کاش به مسائل دیگر نیز پرداخته می شد؟ دولت ترامپ دقیقا همین سخن را می گوید که این توافق ، همه مسائل مرتبط دیگر را لحاظ نکرده است و درعین حال، این توافق، بازه زمانی پایانی دارد.»

جان کری در پاسخ گفت: «علت اینکه ما این کار را انجام ندادیم، بسیار مشخص است. اگر ما مسئله موشکها ، یا مسئله یمن ، یا حزب الله را به توافق هسته ای گره می زدیم، هنوز هم در وین در حال مذاکره می بودیم! ما فقط یک هدف را مدنظر داشتیم و آن اینکه از تسلیحات هسته ای (برای ایران) خلاص شویم. این هدف تحقق پیدا کرد. وضع جهان بهتر شده است. مذاکره با کشوری که تسلیحات هسته‌ای ندارد متفاوت از حالتی است که چنین خطری به علت مذاکره با کشور دارای سلاح هسته ای مطرح باشد. درخصوص بازه زمانی پایانی برای اجرای توافق باید عرض کنم که برای این توافق، هیچ بازه زمانی  پایانی وجود ندارد. آنهایی که می گویند بازه زمانی پایانی وجود دارد، جهانیان را گمراه می‌کنند. این سخن گمراه کننده است که گفته شود بخشهای مهم و مرتبط با نظارت، به یکباره ناپدید خواهد شد. ما این توانایی را داریم که در کل دوران حیات این توافق بدانیم، ایران چه کار می‌کند.»

امانپور پرسید: «مشاور امنیت ملی برای رئیس جمهور کره جنوبی به بنده گفت که اگر ایالات متحده و دولت سابق آن، حتی اگر یک پنجم توجه و زمان مذاکرات صرف شده با ایران را صرف کره شمالی می کرد که برنامه هسته ای و موشکی اش را پیش می برد، شاید در وضعی نمی بودیم که الان در آن قرار داریم.»

جان کری در پاسخ گفت: «در مجموع، این سخن درست نیست. ما کارهای زیادی انجام دادیم. ما فرستادگانی (به کره شمالی)  فرستادیم. ما از چین خواستیم تا فرستادگانی اعزام کند. درواقع، کره شمالی، فرستاده ما را رد کرد و اجازه نداد فرستاده ما به کره شمالی سفر کند. درنتیجه ما از طریق کانالهای پشت پرده و به صورت مخفی و آرام و بی سر و صدا تلاشهایی در عرصه دیپلماسی داشتیم تا به مسئله کره شمالی رسیدگی کنیم. پس سخن مطرح شده درست نیست زیرا ما تلاشهای زیادی برای تعامل (باکره شمالی) صورت دادیم. یکی از تلاشهای اصلی ما در این زمینه ، کوشش برای این بود که چین در این حوزه تلاشهای بیشتری صورت بدهد. در دوران دولت ما، تحریمها را دو مرتبه تشدید کرد. ما این کار را توصیه کردیم. رئیس جمهور اوباما این کار را توصیه کرد. خود بنده نیز به صورت علنی و به شیوه های دیگر این کار را توصیه کردم. به بیان دیگر، دولت جدید باید این فشارها را تشدید می‌کرد. اعمال تحریمها علیه ایران که سلاح (هسته‌ای) ندارد و انجام دادن  این کار درباره کره شمالی که به آزمایش تسلیحات (هسته‌ای) می پردازد، عقلانی نیست. همانطور که قبلا هم گفته‌ام تحریمهایی که در حال حاضر علیه کره شمالی داریم به شدت تحریمهایی نیست که زمانی علیه ایران وجود داشت.»

امانپور پرسید: « به نظر شما، ازنظر افراد فعال در واشنگتن و نیویورک و محافل سیاست خارجی در آمریکا، احتمال بروز جنگ یا اقدام پیشدستانه ایالات متحده بین دو رقم بیست تا پنجاه درصد چقدر است؟»

جان کری در پاسخ گفت: «فکر می‌کنم هیچکس نمی‌تواند پاسخ واقعی در این زمینه بدهد به غیر از اینکه بگوید آیا در این زمینه، خطرات واقعی وجود دارد یا خیر؟ پاسخ این سوال آن است که خطرات واقعی وجود دارد. اما من تلاش نمی‌کنم که عدد و رقم کمی در این زمینه مطرح کنم. فکر نمی‌کنم کسی هم بتواند چنین رقمی اعلام کند.»

امانپور پرسید: «منظور شما خطر واقعی جنگ است؟»

جان کری در پاسخ گفت: «بله، خطراتی وجود دارد. بخشی از این خطر، عواقب ناخواسته کارها است ازقبیل خطر ارسال پیام توئیتری و توهین به طرف دیگر که سبب شود شما در موقعیتی قرار بگیرید که اتفاقی رخ بدهد. به نظرم، جلساتی که رئیس جمهور (ترامپ) داشته است بسیار مهم است. امیدوارم رئیس جمهور (ترامپ) در تعامل با کشورهای دیگر بتواند به نگرشهای سازنده ای برسد برای اینکه فشارها (بر کره شمالی) به حداکثر برسد، آنها سر میز (مذاکره) آورده شوند و بحثهای جدی انجام شود و در این بحثها، به دغدغه‌های کره شمالی ازقبیل تهاجم و تغییر رژیم و تهدید علیه موجودیت که این کشوراحساس می‌کند، واقعا پرداخته شود. به نظرم، شیوه هایی برای انجام دادن این کار وجود دارد.»

تصمیمات ولیعهد عربستان سعودی را تشویق می‌کنم

 

جان کری وزیرامورخارجه آمریکا گفت: «من معتقدم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و پدرش ملک سلمان، متعهد هستند که این کشور را متحول کنند و این کشور را به مدرنیته برسانند(!) فکر می کنم که او (ولیعهد) نشان داده است که نگرش فوق العاده ای برای آینده کشورش دارد. او چشم انداز ۲۰۳۰ را برای کشور تدوین کرده است. او به دنبال پرداختن به مسائل دشوار از قبیل موضوع پلیس مذهبی یا موضوع رانندگی زنان و امثال آن است.

این گامها، گامهای تحول سازی است که او در حال برداشتن آنها است. رهبران منطقه مصمم هستند که موضع قاطعی علیه حمایتهای مخفی و زیرمیزی درباره امور دوگانه در منطقه اتخاذ کنند. براساس این وضع، عده‌ای می‌گویند که می‌خواهند با تروریسم مقابله کنند اما درعمل، منابع مالی آنها به صورت بسیار آشکار و بسیار فاجعه بار به گروههای تروریستی می رسد. خود بنده به صورت مستقیم این امر را در زمان تلاشهایمان در لیبی مشاهده کردیم. من به صورت مستقیم دیدیم که این کارها چه تاثیری بر تلاشهای ما در لیبی می‌گذاشت. گروههایی بودند که پرچمهایشان را تغییر می‌دادند و اسم جدیدی برای خودشان انتخاب می‌کردند اما همچنان از منابع مالی برخوردار می شدند تا بتوانند از پاسخگویی فرار کنند. به نظرم، تصمیمات ولیعهد عربستان که آن را تشویق می‌کنم، سبب می شود اوضاع دیگر همانند گذشته نباشد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.