به گزارش ایسنا، به نقل از رای الیوم، شیخ سعود المعجب، دادستان کل عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمامی چهره‌های سیاسی و اقتصادی بازداشت شده به طور جداگانه مورد بازجویی قرار گرفتند و شواهد و مدارک متعددی نیز از آنها جمع آوری شده است.

المعجب تاکید کرد: این مظنونان همانند هر شهروند عربستانی از تمامی حقوق برای دفاع از خود برخوردار بوده و با آنها همانند سایر شهروندان برخورد می‌شود و سمت آنها یا جایگاه‌شان هرگز تاثیری در روند اجرای عدالت در مورد آنها نخواهد داشت.

دادستان کل عربستان افزود: هیچ تفاوتی میان مسؤولان دولتی و شاهزادگان بازداشت شده با هر زندانی دیگری نیست و همه آنها با یکدیگر برابر بوده و هیچ گونه برخورد خاصی با آنها نخواهد شد.

وی ادامه داد: محرمانه ماندن روند اقدامات قانونی در عربستان برای تکمیل روند تحقیقات و ممانعت از مختل شدن روند محاکمه لازم است.

خالد بن عبدالمحسن المحیسن، رئیس کمیته مبارزه با فساد عربستان در بیانیه دیگری گفت: فساد به شکلی گسترده در کشور وجود دارد و مسؤولان مبارزه با فساد از سه سال پیش کار تحقیقات درخصوص این جرائم را آغاز کرده‌اند.

سازمان ملل نیز خواستار ارائه تضمین‌هایی در خصوص اجرای کامل روال قانونی بازداشت‌ها در عربستان شد.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک در پاسخ به سوالی درباره موضعگیری دبیرکل این سازمان در خصوص بازداشت‌ها در عربستان گفت: ما ضمانت‌هایی می‌خواهیم که نشان دهند تمامی مراحل قانونی در این بازداشت‌ها به شکل کامل انجام می‌گیرند.

همچنین رسانه‌ها از بلوکه شدن حساب‌های بانکی مسؤولان و شاهزادگان عربستانی بازداشت شده، خبر دادند.

این بازداشت‌ها شامل افسران عالی‌رتبه گارد ملی عربستان و تعدادی از روسای باشگاه‌های ورزشی از جمله رئیس باشگاه الاتحاد نیز شد.

مسؤولانی از هیئت جدید مبارزه با فساد دارایی‌های این بازداشت شدگان در داخل و خارج عربستان را پیش از صدور نتایج تحقیقات بلوکه کردند.

برخی سرمایه‌گذاران عربستانی اکنون نگران این مساله هستند که در نهایت دارایی‌های آنها به اجبار به فروش گذاشته شوند.

آنها اما درباره اهداف مسؤولان عربستان توضیحی ندادند.

دایره بازداشت‌ها در عربستان تحت عنوان مبارزه با فساد گسترش یافته و شامل افرادی از خاندان حاکم، وزرا، بازرگانان و نیز موسس یکی از بزرگترین شرکت‌های گردشگری در این کشور شده است.

در پی آغاز این بازداشت‌ها شاخص بورس عربستان ۱.۱ درصد کاهش یافت و سهام گروه گردشگری الطیار تنها چند دقیقه پس از انتشار خبر بازداشت ناصر بن عقیل، خلبان  عضو شورای مدیریتی این شرکت به میزان ۱۰ درصد کاهش یافت.

روزنامه عکاظ چاپ عربستان در صفحه اول خود مسؤولان عربستانی بازداشت شده را با درج این تیتر که "این دارایی‌ها از کجا آمده‌اند" به چالش کشید.

روزنامه الحیاة چاپ عربستان نیز  با عنوانی مشابه نسبت به گسترش فساد در این کشور هشدار داد.

روزنامه الشرق الاوسط نیز لیستی از چهره‌های ممنوع السفر ارائه کرده و نوشت: نیروهای امنیتی در برخی از فرودگاه‌های عربستان به هواپیماهای شخصی اجازه پرواز بدون داشتن مجوز را نمی‌دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.