به گزارش ایسنا، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۰ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۵۷.۲۵ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه سه درصد افزایش داشت که بزرگ‌ترین افزایش از اواخر سپتامبر بود.

 

بهای نفت برنت ۱۹ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۶۴.۰۸ دلار رسید. بهای معاملات برنت روز دوشنبه با ۳.۵ درصد افزایش بسته شد که بزرگ‌ترین افزایش قیمت یک روزه در حدود شش هفته گذشته بود.

 

هر دو قیمت پایه در معاملات روز دوشنبه به بالاترین رکورد از اواسط سال ۲۰۱۵ به این طرف رسیده بوده است.

 

قیمت‌های نفت تحت تاثیر امیدواری به تمدید توافق کاهش تولید اوپک، روز جمعه به بالاترین قیمت در بیش از دو سال گذشته صعود کرده بود اما اخبار موج دستگیری مقامات سعودی که با عنوان مبارزه با فساد صورت گرفته اما به عنوان اقدامی برای تحکیم قدرت ولیعهد عربستان دیده می‌شود، به رشد قیمت‌های نفت افزوده است.

 

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با دستگیری شماری از مقامات سلطنتی، وزیران و سرمایه‌گذاران از جمله الولید بن طلال، میلیاردر معروف و شاهزاده متعب بن عبدالله، رییس قدرتمند گارد ملی، پایه‌های قدرت خود را تحکیم کرده است. این بازداشت‌ها که یک مقام سعودی به عنوان فاز اول مقابله با فساد توصیف کرده است، جدیدترین اقدام از مجموعه اقدامات ولیعهد عربستان سعودی برای تحکیم قدرت خود در داخل کشور است. با وجود اقدامات ولیعهد عربستان سعودی، تحلیلگران انتظار ندارند این کشور که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است سیاست خود را که در حال حاضر حمایت از افزایش قیمت‌های نفت است تغییر دهد.

 

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرده اگرچه رضایتی نسبت به توافق کاهش تولید میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک وجود دارد اما کار هنوز تمام نشده است.

 

براساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک توافق برای کاهش تولید حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز را پس از پایان مدت آن در مارس سال میلادی آینده، تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کند.

 

همچنین به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز، نشانه‌های اخیر از کاهش در میزان عرضه و کندی روند رشد تولیدکنندگان شیل آمریکا، به ایجاد فضای مثبت برای رشد قیمت‌های نفت کمک کرده است.

 

شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته شمار دکل‌های حفاری را هشت حلقه کاهش داده و به ۷۲۹ حلقه رساندند که بزرگ‌ترین کاهش نسبت به ماه مه سال ۲۰۱۶ بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.