دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا،   درخصوص رویکرد وزارت بهداشت در حوزه اعتیاد، گفت: در حوزه کاهش تقاضای اعتیاد دو سیاست کلی داریم که شامل سیاست پرهیزمدار است با هدف توقف مصرف مواد و دوم کاهش آسیب و درمان معتادان با داروهای آگونیست از جمله متادون و بوپرنورفین که در این سیاست بیمار ممکن است برای مدت‌های طولانی به جای ماده مخدر غیر قانونی یک داروی آگونیست را با کمک و راهنمایی درمانگر آموزش دیده مصرف کند و این درمان دارویی در کنار سایر درمان‌های غیر دارویی و روانشناخی، بیمار را به زندگی عادی بازمی‌گرداند.

 

وی افزود: رویکرد کاهش آسیب‌ از طریق درمان با متادون از سال ۸۱ شروع شده است و درمان با متادون باعث کاهش مواد افیونی غیرقانونی، کاهش تزریق مشترک، کاهش پرخاشگری و بهتر شدن وضعیت خلقی اجتماعی افراد، کاهش بروز اچ آی وی و هپاتیت‌ها می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در رویکرد کاهش آسیب تلاش این است که اعتیاد تزریقی و پرخطر به جایگزینی آن با داروها تغییر یابد و با استفاده از داروهای متادون و بوپرنورفین و... اعتیاد آنها را کنترل کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هم اکنون ۷۰۰ هزار نفر در مراکز کاهش آسیب و درمان اعتیاد تحت پوشش برنامه درمان و کاهش آسیب اعتیاد هستند و حدود هفت هزار مرکز تخصصی در کشور فعال است که عمده آنها در بخش خصوصی هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: وقتی کسی سابقه مصرف طولانی مواد داشته باشد، بعد از ترک آن، از طرف جامعه به راحتی پذیرفته نمی‌شود. این فرد اعتبار، روابط اجتماعی، شغل خود و خانواده را در جامعه از دست داده‌ است؛ به همین دلیل در این مرحله باید دستگاه‌های حمایتی هماهنگ عمل کنند.

وی ادامه داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوب کرده که مدیریت برنامه درمان اختلالات مصرف مواد بر بستر الکترونیک استوار شود و امکان ثبت اطلاعات مراکز درمانی بیماران (با حفظ محرمانگی اطلاعات بیمار) و رهگیری داروهای مصرفی در مراکز درمانی فراهم باشد. در این راستا سامانه‌ای موسوم به آیداتیس در سرورهای ستاد مرکزی وزارتخانه راه‌اندازی شده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، هم اکنون مشخصات حدود ۶۸۴ هزار و ۸۱۸ معتاد در این سامانه ثبت شده است و تا سه هفته آینده پوشش ثبت معتادان در این سامانه کامل می شود. این سامانه از کدهای حفاظتی لازم برخوردار است.

وی تصریح کرد: تا کنون پرونده درمان ۵۷۸ هزار و ۱۶۰ نفر تکمیل و برای بیش از ۵۰۳ هزار و ۶۸۹ نفر از طریق این سامانه دارو تجویز شده است. از این رقم ۴۷۲ هزار نفر از طریق همین سامانه داروی خود را تحویل گرفتند و تا چند هفته آینده نیز پوشش آیداتیس در شهرهای مختلف کامل می‌شود.

حریرچی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از کاهش آسیب معتادان بازگرداندن آنها به زندگی عادی است تا از رفتارهای خشونت آمیز آنها نیز پیشگیری شود، این برنامه از ۱۷ سال پیش در کشور در حال اجراست از نظر کاهش ایدز و هپاتیت در بین معتادان موفق بوده‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.