به گزارش تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، در حالی که زمزمه ها درباره احتمال شکست مذاکرات دولت ائتلافی آینده آلمان شنیده می‌شود و برخی احزاب از احتمال برگزاری انتخابات مجدد در کشورشان سخن گفته اند، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از مذاکره کنندگان جهت تشکیل دولت ائتلافی آینده آلمان موسوم به جامائیکا ( ائتلاف احزاب لیبرال دموکرات، اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها) درخواست کرد که برای تشکیل یک دولت پایدار تلاش کنند. وی برای اولین بار یک بازه زمانی برای این مذاکرات را مشخص کرد.

به این ترتیب مرکل که ریاست حزب دموکرات مسیحی را بر عهده دارد در این باره هشدار داد که در طول روند مذاکرات برای تشکیل ائتلاف جامائیکا دائما از انتخابات مجدد سخن به میان آید.

وی در سخنانی تاکید کرد که احزاب منتخب مسئولیت سیاسی برای تشکیل یک دولت پایدار را دارند. از این رو این عاقلانه نیست که مرتبا و علنی درباره انتخابات مجدد سخن بگوییم. وی در عین حال تاکید کرد که حزب دموکرات مسیحی به هر قیمتی قدم به یک ائتلاف جامائیکا نخواهد گذاشت.

به گفته شرکت کنندگان در نشست فراکسیون احزاب متحد مسیحی که مرکل در آن سخن گفته است وی بر عزم و اراده خود برای تشکیل ائتلاف جامائیکا در آلمان تاکید کرده است.

پیش از این نیز "دانیل گونتنر"، نخست وزیر ایالت اشلسویگ-هولشتاین از حزب دموکرات مسیحی از حزبش درخواست کرده بود که برای توافق در مذاکرات ائتلاف جامائیکا تلاش کند. وی در این باره اظهار داشت که انتخابات مجدد یک نشانه عدم شایستگی عمل و ناتوانی احزاب منتخب دموکراتیک و زمینی برای پرورش افراط گرایی است.

 در اتحادیه احزاب متحد مسیحی این نگرانی وجود دارد که یک انتخابات زودهنگام بتواند به نفع حزب افراطی جایگزینی برای آلمان تمام شود.

رئیس حزب سبز آلمان نیز گمانه زنی ها درباره انتخابات مجدد را غیر مسئولانه ارزیابی کرده و گفت: ما انتخاب نشده ایم که به رای دهندگان بگوییم از نتیجه این انتخابات خوشمان نمی آید.

مرکل همچنین در عین حال که تاکید کرد هنوز خیلی کار داریم  تاریخ ۱۶ نوامبر را برای پایان مذاکرات ائتلاف موسوم به جامائیکا تعیین کرد.

صدر اعظم آلمان در حالی برای به نتیجه رساندن مذاکرات موسوم به ائتلاف جامائیکا تلاش می کند که اخیرا برخی احزاب درباره احتمال شکست مذاکرات و برگزاری انتخابات مجدد سخن گفته اند.

چندی پیش  حزب سوسیال دموکرات آلمان که بعد از پیروزی اخیر در انتخابات ایالتی نیدرزاکسن و پیشی گرفتن از حزب دموکرات مسیحی در این انتخابات روحیه دوباره‌ای گرفته است طرح برگزاری انتخابات مجدد در صورت شکست مذاکرات ائتلاف موسوم به جامائیکا (ائتلاف احزاب لیبرال دموکرات، اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها) را ارائه داده است.

حزب لیبرال دموکرات آلمان  که از احزاب ائتلاف احتمالی آینده آلمان موسوم به جامائیکا است نیز اعلام کرده که ترسی از انتخابات مجدد ندارد.  "کریستین لیندنر"، رئیس حزب لیبرال دموکرات آلمان با توجه به مذاکرات بسیار کند و تا به حال بی‌نتیجه ائتلافی برگزاری انتخابات مجدد را رد نمی‌کند.

در نوزدهمین انتخابات پارلمانی آلمان، حزب مرکل قدرتمندترین حزب شده و البته با کسب ۳۲.۹ درصد آراء ضعیف‌ترین نتیجه خود از سال ۱۹۴۹ را به دست آورد. سوسیال دموکرات‌ها هم که شکست سختی را متحمل شده بودند اعلام کردند که دیگر در دولت ائتلافی مشارکت نکرده و می‌خواهند به اپوزیسیون بپیوندند.

بنابرین تشکیل ائتلاف موسوم به جامائیکا در آلمان تنها گزینه پیشِ‌روی مرکل است و مذاکرات درباره آن همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که با توجه به اختلافات چشمگیر بین احزاب کی به نتیجه خواهد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.