به گزارش ایرنا شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مسئولان یمنی تاکید کردند که عبدربه منصور هادی و تعدادی از وزیرانش در اقامت اجباری در عربستان هستند.

آسوشیتدپرس با اعلام این مطلب به نقل از مقامات یمنی که نامشان را فاش نکرد، گزارش داد: ممانعت عربستان از این مساله چند ماه بعد از خصومت شدید بین هادی و امارات اتفاق افتاد که بخشی از ائتلاف سعودی بوده و کنترل جنوب یمن را در دست دارد.

از زمانی که منصور هادی در فوریه یمن را ترک کرد، چندین بار طی درخواست‌های مکتوب از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان خواست به یمن بازگردد، اما هیچ پاسخی از سوی او دریافت نکرد.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام دولت مستعفی یمن گزارش داد، هادی ماه اوت (مرداد/شهریور) به فرودگاه ریاض رفت تا به پایتخت موقت خود یعنی عدن در جنوب یمن بازگردد، اما از فرودگاه بازگردانده شد.

این مسئول یمنی تصریح کرد: گذرنامه هادی و تعدادی از مقام‌های دولت (فراری) وی در ابتدا مصادره، اما سپس به آنها بازگردانده شد، اما آنها هم‌چنان قادر به ترک ریاض نیستند.

برخی دیگر از مقامات یمنی نیز گفتند، منصور هادی، فرزندان وی و تعدادی از وزیرانش در ریاض هستند و از بازگشت به یمن منع شده‌اند.

یکی دیگر از مقام‌هات یمنی گفت: عربستانی‌ها منصور هادی و شماری از وزرایش را در اقامت اجباری قرار داده‌اند و هنگامی ‌که هادی بخواهد به یمن سفر کند به او می‌گویند که بازگشتش تامین امنیتی ندارد و توطئه‌هایی برای کشتن او مطرح است و عربستانی‌ها نگران جان او هستند!.

آسوشیتدپرس گزارش داد: عربستان و امارات دو محور اصلی ائتلاف عربی ضد یمن هستند که از دولت منصور هادی حمایت می‌کنند و با حوثی‌ها می‌جنگند. هادی از زمان شروع جنگ علیه یمن اکثر وقت خود را در ریاض ‌گذرانده است.

این خبرگزاری افزود: ناتوانی منصور هادی در بازگشت به جنوب یمن دلیل بر نداشتن اختیار وی حتی در جنوب این کشور است.

نشریه &#۳۹;اینتلیجنس آنلاین&#۳۹; فرانسه نیز که در زمینه مسائل اطلاعاتی فعالیت دارد، نوشت: طرح سعودی - اماراتی برای براندازی هادی وجود دارد.

این نشریه نوشت: این طرح از طریق ارتباط با احمد علی عبدالله صالح، پسر علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن برنامه ریزی شده که در ابوظبی اقامت دارد.

سرلشگر احمد عسیری، معاون رئیس سازمان اطلاعات کل عربستان ۲۷ ژوئن برای دیدار با احمد علی عبدالله صالح سفری به ابوظبی داشت.

این نشریه افزود: پسر صالح برای رهبری مذاکرات با هدف تشکیل دولت جدید یمن بعد از این‌که ریاض با انتقالش به صنعا برای رایزنی‌ها موافقت کرد، انتخاب شده است.

به گزارش اینتلیجنس آنلاین، عبدالله صالح در این راستا فرستاده‌ای را به ریاض فرستاد و بعد از آن او را به ظهران در جنوب عربستان فرستاد تا در آنجا مذاکراتی انجام دهد.

این نشریه فرانسوی افزود: محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی بعد از این‌که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به براندازی منصور هادی قانع کرد، برای تسریع در این امر تلاش می‌کند.

ائتلاف عربی- آمریکایی به سرکردگی عربستان، از ششم فروردین ۹۴ تاکنون، یمن را مورد تجاوز زمینی هوایی و دریایی قرار داده و تاکنون بیش از ۱۳ هزار یمنی را به شهادت رسانده و هزاران نفر دیگر را زخمی کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.