به گزارش ایسنا، جذب سرمایه‌گذاری خارجی از مهمترین موضوع‌ها در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه است که البته نیاز به هدایت و تخصیص این منابع به بخش‌های مولد اقتصادی دارد. سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد از سال ۱۳۹۳ با توجه به رفع تدریجی تحریم‌های بین‌المللی و حضور سرمایه‌گذاران روند رو به رشدی داشته و با تکمیل زیرساخت‌های لازم و اصلاح قوانین و مقررات مربوط به جذب سرمایه‌گذاری خارجی حتی می‌تواند شرایط مطلوب‌تری هم داشته باشد؛ چراکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از پتانسیل‌های بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی برخوردارند.

همچنین منابع مالی شرکت‌های خارجی در شرایط فعلی و با توجه به کاهش درآمدهای دولت یک منبع مهم مالی به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهایی که به توسعه اقتصادی دست یافته‌اند نقش مهمی دارد و در سال ۲۰۱۴ تقریباً معادل ۰.۸ درصد تولید ناخالص داخلی ایران سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بوده است؛ در حالی که این نسبت برای کشورهایی نظیر ترکیه، مالزی و سنگاپور به ترتیب برابر با ۱.۶، ۳.۵ و ۲۰.۷ درصد بوده است.

میزان سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد کیش به ترتیب از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ معادل ۳۰، صفر، صفر، ۳۳ و ۱۰۴ میلیون دلار بوده است. همچنین منطقه آزاد قشم به ترتیب طی سال‌های مذکور ۲، صفر، ۲، ۷۳ و ۲۰۰۶ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته است. در منطقه آزاد چابهار نیز میزان سرمایه‌گذاری خارجی طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ به ترتیب معادل صفر، ۵، ۳۸، ۸ و ۱۴ میلیون دلار بوده است.

همچنین منطقه آزاد انزلی طی پنج سال مذکور میزان سرمایه‌گذاری خارجی برابر با صفر، صفر، صفر، ۱۳ و ۴۰ میلیون دلار داشته است. علاوه بر این منطقه آزاد اروند در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ سرمایه خارجی معادل، صفر، یک، ۲۳، ۵۳ و ۱۰۶ میلیون دلار جذب شده است. منطقه آزاد ارس نیز طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ به ترتیب سرمایه‌گذاری خارجی معادل صفر، ۱۷، ۵۵۲، ۴۹ و ۱۱۹ میلیون دلار داشته که این سرمایه‌گذاری در مورد منطقه آزاد ماکو به ترتیب برابر با صفر، ۴، ۲، ۱۰۶۲ و ۱۲۰ میلیون دلار بوده است.

بدین ترتیب مناطق آزاد کیش، قشم، چابهار، انزلی، اروند، ارس و ماکو به ترتیب طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ سرمایه‌گذاری خارجی معادل ۱۶۷، ۲۶۷۷، ۶۵، ۵۳، ۱۸۳، ۷۳۳ و ۱۱۸۸ میلیون دلار داشته‌اند. علاوه بر این هفت منطقه آزاد مذکور در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ مجموعاً سرمایه‌گذاری خارجی معادل ۳۲، ۲۷، ۶۱۷، ۱۲۹۱ و ۳۱۰۳ میلیون دلار داشته‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.