به نوشته اعتماد، اما در روزی که رییس‌جمهوری برای معرفی کابینه به مجلس رفته بود؛ گفت که او می‌خواسته وزیر زن بگذارد اما «نشد.» بعد از آنکه هیچ زنی به وزارت نرسید، رییس‌جمهور در پیوست احکام وزرا به آنان تاکید کرد از زنان، جوانان و اقلیت‌ها در سمت‌های اجرایی استفاده کنند. برخی وزرای دولت همچون بیژن زنگنه و حسن قاضی‌زاده‌هاشمی این پیوست را جدی گرفته‌اند و از میان زنان، قائم‌مقام و معاون وزیر برگزیده‌اند. بجز پیوست احکام وزرا، بر مبنای برنامه ششم توسعه و آیین‌نامه مصوب شورای عالی اداری در تیرماه امسال، قرار است تا پایان برنامه پنج‌ساله ششم ٣٠ درصد مدیریت‌های کشور به زنان برسد. یکی از وزارتخانه‌های مهمی که باید در این زمینه پیشرو باشد؛ وزارت کشور است با شمار زیادی پست مدیریتی ستاد در وزارتخانه و استان‌ها. اما «سالی که نکوست از بهارش پیداست»، وزارت کشور تاکنون در این زمینه کمترین تحرک را داشته است.

فرهمندپور: نظر آقای وزیر مثبت است

آنچه روشن است اینکه نه‌تنها دولت دوازدهم وزیر زن ندارد بلکه استاندار زن هم نخواهد داشت. فهیمه فرهمندپور، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده چند روز پیش‌تر در حاشیه دومین نشست مشاوران امور زنان دستگاه‌های اجرایی، درباره اینکه آیا دولت حسن روحانی استاندار زن خواهد داشت یا نه؛ به «اعتماد» گفت: «تا الان که استاندار زن نداشته‌ایم. من گزینه‌ای را هم سراغ ندارم که برای استانداری مطرح شده باشد.» فرهمندپور انتصاب چهار فرماندار، سه معاون استاندار و ٥٠ بخشدار را از میان زنان در دولت یازدهم، در تاریخ کشور «بی سابقه» ارزیابی کرد و گفت: «در دولت یازدهم اتفاقات بسیار خوبی رخ داده اما ما را قانع نکرده است. سه معاون استاندار خیلی کم است اما خب قبلا حتی یک نفر هم منصوب نشده بود. ما باید متوجه روندها باشیم.» روندی که مشاور امور زنان وزیر کشور آن را امید‌بخش می‌داند و برای اثباتش از نگاه مثبت «رحمانی‌فضلی» برای انتصاب معاون زن در این وزارتخانه می‌گوید: «نظر آقای وزیر خیلی مثبت است و معتقدند ما باید در انتصاب زنان جهش داشته باشیم. ولی اینکه چه اتفاقی بیفتد را باید صبر کنیم.»

افق روشنی برای عملکرد وزیرکشور متصور نیستم

در شرایطی که مشاور امور زنان وزیر کشور، نگاه رحمانی فضلی به انتصاب زنان را «خیلی مثبت» ارزیابی کرد؛ پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با «اعتماد» از وزیر کشور برای بی‌توجهی به انتصاب زنان انتقاد کرد. او گفت: «آقای رحمانی‌فضلی در جلساتی که پیش از کسب رای اعتماد با نمایندگان مجلس برگزار می‌شد هم به صراحت با انتصاب زنان به عنوان استاندار مخالف بودند. ایشان می‌گفتند از دست ما بر‌نمی‌آید و اجازه نمی‌دهند و این طور دلایل که خب از نظر ما قابل قبول نبود.»

به گفته سلحشوری، وزیر کشور پس از کسب رای اعتماد هم نتوانسته است انتظارات نمایندگان را در حوزه زنان برآورده کند: «متاسفانه ایشان اصلا همکاری نمی‌‌کنند. ما بارها تلاش کردیم که به صورت حضوری در این باره با ایشان گفت‌وگو کنیم که این فرصت هم مهیا نشده است. در شرایط فعلی افق روشنی را برای ایشان متصور نیستم.» رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی برای سخنش دلیل هم دارد: «حتی خانم ژاله فرامرزیان یکی از زنان شایسته وزارت کشور است هم به جای ارتقا در این وزارتخانه، در وزارت ورزش سمت گرفتند.» سلحشوری در عین حال با تحسین وزرای بهداشت، راه، ورزش و جوانان و نفت برای انتصاب زنان در سطوح بالای مدیریتی این وزارتخانه‌ها، از رایزنی با وزیر علوم برای انتصاب زنان شایسته به عنوان رییس دانشگاه خبر داد.

متاسفیم که برای حداقل‌ها باید تلاش کنیم

طیبه سیاوشی، دیگر نماینده مجلس هم به «اعتماد» گفت: «متاسفانه ساختار مدیریت کشور هنوز ظرفیت پذیرش انتصاب زنان را ندارد. همه در حد حرف زدن از زنان می‌گویند ولی در عمل ما با یک توسعه نامتوازن در کشور روبه‌رو هستیم به این دلیل که از وجود زنان استفاده نشده و آنها نادیده گرفته شده‌اند.» سیاوشی می‌گوید انتصاب زنان به عنوان بخشدار، فرماندار و استاندار صرفا یک کار سیاسی نیست بلکه نشانه‌ای از توسعه متوازن است که کمک می‌کند زنان هم در تصمیم‌گیری کشور نقش پررنگ‌تری ایفا کنند. او درباره کم‌کاری وزارت کشور در این باره گفت: «بارها تماس گرفته‌ایم که با وزیر کشور صحبت کنیم. امیدواریم در سطح معاونت اجتماعی وزارت کشور و مدیریت بحران شاهد انتصاب زنان باشیم. در این حوزه‌ها زنان توانمند زیادی وجود دارند و به اندازه کافی می‌توان مصداق معرفی کرد.» اما آیا می‌توان امیدوار بود که زمینه انتصاب زنان بیش از گذشته فراهم شود؟ رییس فراکسیون زنان مجلس معتقد است برای هموار کردن زمینه حضور زنان کار دشواری در پیش است: «واقعا عجیب است که باید برای حداقل‌ها این همه تلاش کنیم. قوانین نانوشته زنان را محروم می‌کند. نهادهای مختلف خودشان را صاحب حق می‌دانند که در این باره دخالت کنند. انگار اراده‌ای وجود دارد که هر چه تلاش می‌کنیم می‌خواهند به نتیجه نرسد. این سطح از مقاومت در برابر این خواسته عمومی جای تاسف دارد.» سلحشوری درباره الزام برنامه ششم برای سهم ٣٠ درصدی زنان هم گفت: «این یک هدف است که محقق شدنش به عوامل مختلفی بستگی دارد اما حتی اگر ٥٠ درصدش هم محقق شود باز هم می‌توان امیدوار بود.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.