به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا امروز (چهارشنبه) وارد مقر ناتو در بروکسل شد تا با وزرای دفاع ناتو طی دو روز مذاکراتی داشته باشد و نشستی مجزا با شرکای ائتلاف ضد داعش در خاورمیانه یعنی جایی که تروریست‌های داعش همچنان در حال از دست دادن قلمروهای خود هستند برگزار کند.

بحران کره شمالی و تلاش‌ها برای اصلاح ناتو به منظور بهتر کردن ظرفیت‌های جنگی این ائتلاف در مبارزه با تهدیدهای رو به رشد روسیه نیز در راس این برنامه قرار دارد.

ماتیس در حین سفر به اروپا به خبرنگاران گفت: شرکای ائتلاف ضد داعش برای دستیابی به یک برنامه شفاف در خصوص اتفاقات پسا داعش به دنبال نظر آمریکا هستند.

وی افزود: شاید سه چهارم از سوالاتی که در حال حاضر به آنها پاسخ می‌دهند درباره پیشرفت‌ها در این روند است. موضوع این نیست که آیا ما می‌توانیم داعش را متوقف کنیم یا خیر؟ بلکه موضوع این است که آیا می‌توانیم بر داعش غلبه کنیم؟ آنها در حال حاضر می‌پرسند که گام بعدی چیست؟ و چه اتفاقی خواهد افتاد.

در جریان این سفر ماتیس با همتای ترکیه‌ای خود در ناتو نیز دیدار و درباره نگرانی‌های کنونی مذاکره خواهد کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه شنبه اعلام کرده بود که ائتلاف ناتو تعداد نیروهای خود در ماموریت آموزشی برای نیروهای محلی در افغانستان را از ۱۳ هزار نیرو به حدود ۱۶ هزار نیرو افزایش خواهد داد.

بر اساس منابع دیپلماتیک آمریکا حدود ۲۸۰۰ نیرو از کل این آمار را تامین خواهد کرد در حالیکه دیگر متحدان و شرکای ناتو حدود ۳۵۰۰ نیرو تامین خواهند کرد.

ماتیس در خصوص مسئله کره شمالی گفت: من تماس‌های بسیاری از جانب رهبران اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ام که در آن نسبت به تشدید تنش‌ها به دنبال ششمین و قدرتمندترین آزمایش اتمی پیونگ یانگ ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.