به گزارش مهر، حسین انتظامی صبح امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران و اهالی رسانه استان کردستان با اشاره به برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رسانه اظهار داشت: یکی از برنامه‌های محوری ما در طول چهار سال گذشته پیگیری بیمه خبرنگاران از سوی رسانه‌های جمعی بود و هم اکنون این مهم همچنان دنبال و پیگیری می شود.

او با اشاره به اینکه در چهار سال قبل تنها ۵ هزار نفر از سوی رسانه‌ها بیمه شده بودند، عنوان کرد:خوشبختانه در حال حاضر بالغ بر ۱۶ هزار نفر از سوی رسانه ها در سراسر کشور بیمه شده اند و این مهم نشان می‌دهد که طرح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از بیمه خبرنگاران موفقیت آمیز بوده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به دو لایحه قانون مطبوعات و نظام صنفی رسانه‌ای در کشور اشاره کرد و گفت:لایحه این دو موضوع در مرحله مقدماتی است و همچنان اهالی رسانه و فعالان حوزه مطبوعات می‌توانند نظرات اصلاحی خود در مورد این لایحه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاع دهند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی عنوان کرد: بیش از ۱۰ سال قبل و در قالب برنامه چهارم توسعه کشور دولت مکلف شد که لایحه جامعه رسانه ای به مجلس ارائه کنند.

انتظامی اضافه کرد: متأسفانه طی ۱۰ سال اخیر این مهم مورد غفلت واقع شده است و در دولت تدبیر و امید لایحه رسانه ای کشور تهیه و تدوین شده و انتظار می‌رود بعد از بررسی‌های صورت گرفته این لایحه به مجلس ارائه شود.

او  به قانون مطبوعات و اصلاح آن اشاره کرد و افزود: برنامه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تدوین قانون مطبوعات این است که یک رژیم افتراقی در حوزه مسائل حقوقی در این قانون حاکم شود.

او ادامه داد: در قانون مطبوعات پنج عنوان مجرمانه شناخته شده و سایر موارد به عنوان تخلف مورد رسیدگی قرار می گیرد.

انتظامی به پنج عنوان مجرمانه در قانون مطبوعات اشاره کرد و گفت: هتک حرمت، نقض حریم خصوصی، نقض امنیت ملی، توهین به مقدسات و افشای اسناد محرمانه دولتی پنج عنوان مجرمانه شناخته شده در قانون مطبوعات است.

او با بیان اینکه برای هر کدام از جرایم مذکور مجازاتی مشخص شده است، عنوان کرد: در رسیدگی به جرمی در حوزه امنیت ملی تنها دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی می‌تواند ورود کند و هیچ نهاد، سازمان و یا شخص دیگری در این حوزه نمی‌تواند از خبرنگار و رسانه شاکی باشد.

معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به تدوین لایحه سازمان رسانه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات به حق خبرنگاران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این است که به تخلفات اینترنت دیگران رسیدگی نکرده و خود اهالی رسانه ای رسیدگی کنند و به همین دلیل در قالب سازمان نظام رسانه ای این مهم گنجانده شده است.

انتظامی یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر افرادی پیدا می شوند که در حوزه های دیگری مشغول به کار هستند و ماهی یک بار در یک نشریه یادداشت منتشر می کنند و خود را روزنامه‌نگار می‌دانند که این شایسته فعالان و اهالی رسانه نیست و این مهم تنها در قالب سازمان نظام رسانه ای کشور می‌تواند ساماندهی شود.

او بیان کرد: سازمان نظام رسانه ای کشور به دنبال این است که از حق و حقوق خبرنگاران به بهترین شکل ممکن و در قالب قانون کشور دفاع کند.

او با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه لایحه نظام رسانه ای و قانون مطبوعات باید برگرفته از نظر خود اهالی رسانه باشد، عنوان کرد: خوشبختانه میزان مشارکت فعالان و اهالی رسانه برای تدوین این لایحه خیلی خوب بوده و همچنین در شرایط فعلی نیز بازهم فرصت برای مشارکت این عزیزان وجود دارد.

معاون وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی به موضوع انتشار ویژه نامه های استانی در روزنامه‌های سراسری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شرایط خوبی در این بخش نداریم هرچند که قوانین خوبی داریم ولی به دلیل سابقه ذهنی ۳۰ ساله و تخلفات صورت گرفته شده هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.

انتظامی اظهارداشت: در حال حاضر بعضی از روزنامه های کشوری در تهران نیز منتشر نمی‌شوند ولی نکته جالب توجه این است که در استان ها دارای دفتر سرپرستی بوده و آگهی دریافت می‌کنند.

او اضافه کرد: انتظار می رود در قالب برنامه های معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مهم ساماندهی شود.

او با اشاره به اینکه مخالف صدور کارت خبرنگاری از سوی دولت هستم، گفت: کارت خبرنگاری را باید خود رسانه ها و سازمان های رسانه ای صادر کنند که متاسفانه به دلیل نبود این نظام ما مجبور شدیم با استفاده از هیئتی از کارشناسان و نمایندگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارت خبرنگاری برای اهالی رسانه صادر کنیم.

در جریان برگزاری این نشست که صبح امروز در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان برگزار شد جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه این استان به بیان سوالات و دغدغه های خود در حوزه رسانه پرداختند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.