به گزارش فارس،‌ «مسعود بارزانی» رئیس سابق منطقه کردستان عراق در مصاحبه با نشریه «نیوزویک» در خصوص همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق گفت: «تصمیم همه‌پرسی یک تصمیم شخصی نبود بلکه تصمیم جمعی همه احزاب سیاسی کردستان بود. پیروزی همه‌پرسی این بود که ۹۳ درصد از مردم کُرد (عراق) رأی آری دادند بنابراین فرایند موفقیت‌آمیز بود و .... من به شدت معتقدم که این همه‌پرسی، آینده مردم کُرد را تضمین می‌کند. این حقیقت دارد که موانعی بعد از همه‌پرسی وجود داشته است اما این به مفهوم از دست رفتن عزم مردم کُرد نیست».

رئیس حزب دموکراتیک کردستان در پاسخ به سؤال بعدی نیوزویک مبنی بر اینکه بسیاری معتقدند که زمان‌بندی برگزاری همه‌پرسی اشتباه بود، گفت: «ما معتقدیم که زمان‌بندی خوب بود.... زیرا آن دسته از نیروهای عراقی که هم‌اکنون سیاست‌های خود برای تغییر ترکیب جمعیتی و اوضاع مناطقی که هم‌اکنون در آن هستند را اجرا می‌کنند، این برنامه و این طرح را حتی قبل از همه‌پرسی در ذهن خود داشتند».

وی در ادامه مدعی شد: «آنها از این همه‌پرسی به عنوان بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر طرح و توطئه خود علیه کُردها استفاده کردند. ما همه‌پرسی را پیش بردیم تا از خونریزی جلوگیری کنیم، تا از درگیری و نزاع جلوگیری کنیم زیرا آنهایی (نیروهای عراقی) که هم‌اکنون با ما جنگ می‌کنند... می‌خواهند وضعیت جدیدی در این منطقه تحمیل کنند».

مسعود بارزانی همچنین اظهار داشت: «اشتباه ما این است که ما باید این همه‌پرسی را زودتر و نه دیرتر برگزار می‌کردیم».

نیوزویک در سؤال دیگری پرسید: «نیروهای پیشمرگه کُرد همکاری نزدیکی با ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش  داشتند. آیا فکر می‌کنید که آمریکا در حال حاضر شما را رها کرده است؟».

بارزانی در پاسخ به این سؤال گفت:‌ «بدون نقش و از خودگذشتگی‌های پیشمرگه، داعش به عقب رانده نمی‌شد و شکست نمی‌خورد و موصل نیز آزاد نمی‌شد اما انتظار نداشتیم که شاهد استفاده نیروهای عراقی از تسلیحات آمریکایی - که آمریکا برای مبارزه با داعش به آنها داده است - علیه خود شهروندان این کشور باشیم. این مایه شگفتی و تعجب بسیار زیاد ما بود».

وی سپس در بخشی از گفت‌وگوی خود درباره تحولات کرکوک به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و گفت: «ما معتقدیم که عملیات بازپس‌گیری کرکوک به رهبری ایران و با آگاهی مقامات آمریکایی و انگلیسی صورت گرفته است».

رئیس حزب دموکراتیک کردستان در پاسخ به این سؤال که آیا روابط دولت منطقه‌ای کردستان عراق با کاخ سفید در ریاست‌جمهوری ترامپ متحمل تغییراتی شده است، گفت: «در خصوص روابط میان کردستان و کاخ سفید...من نمی‌توانم بگویم که آیا ما روابطی داریم یا خیر».

نیوزویک در سؤالی پرسید: «ایران سرسخت‌ترین دشمن عراق بود و هم‌اکنون نزدیک‌ترین همپیمان این کشور شده است و این روابط چه مفهومی برای منطقه و کُردها دارد؟»

بارزانی در پاسخ به این سؤال مدعی شد: «تصمیمات عراق در دستان ایران است. کُردها نه قصد تقابل با ایرانی‌ها و نه قصد رقابت با ایران را دارند».

وی در خصوص قصد همکاری با ایران گفت: «در آینده در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد».

این هفته‌نامه آمریکایی در سؤالی درباره تنش‌های میان بغداد و اربیل در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی عراق گفت که بسیاری نگرانند که تنش‌های میان بغداد و اربیل به یک جنگ جدید تبدیل شود. نظر شما در این باره چیست؟

مسعود بارزانی در این خصوص گفت:‌ «ما امیدواریم که جنگ و خونریزی متوقف شود. سیاست ما دنبال کردن گفت‌وگو و راه‌های صلح‌آمیز برای حل و فصل درگیری و دوری از درگیری با عراق است. اگر جامعه بین‌الملل و ائتلاف.... واقعاً خواستار جلوگیری از یک درگیری مسلحانه دیگر هستند، می‌توانند. اما اگر درگیری شروع شود، به مفهوم آن است که آنها چراغ سبز نشان داده‌اند».

این هفته‌نامه در سؤالی پرسید: «مخالفانتان شما را متهم می‌کنند که همه‌پرسی را برای دستاوردهای سیاسی خود برگزار کردید. چه حرفی برای آنها دارید؟»

رئیس سابق منطقه کردستان عراق گفت: «تصمیم به برگزاری همه‌پرسی در سال 2014 توسط کمیسیون انتخابات و پارلمان اتخاذ شد. این یک تصمیم شخصی نبود و در آن زمان، یک تصمیم جمعی تمامی احزاب سیاسی و تمامی نهادهای کردستان بود اما به دلیل (پدید آمدن) داعش، ما تاریخ برگزاری همه‌پرسی را به تعویق انداختیم. سپس وقتی زمان (برگزاری) را مشخص کردیم نیز، یک تصمیم جمعی تمامی احزاب سیاسی کردستان بود».

رئیس سابق منطقه کردستان عراق در پاسخ به این سؤال که آیا استقلال کردستان همچنان امکانپذیر است، گفت: «آنچه که در (مناطق کردنشین) در حال رخ دادن است، موقت است زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند هویت این مناطق را را تغییر دهد. هویت این مناطق همچنان کُرد است. ما از بسیاری از مناطق عقب‌نشینی کردیم تا از هرگونه درگیری و خونریزی جلوگیری کنیم. ما خواستار جلوگیری از هرگونه تقابل نظامی برای هموار کردن راه برای گفت‌وگو هستیم».

وی در پاسخ به سؤال پایانی مبنی بر اینکه تا چه حد، تمایل به جلوگیری از تقابل نظامی با بغداد دارد، گفت: «ما آمادگی داریم تا جای ممکن برای خودداری از جنگ با ارتش عراق پیش برویم...تا جایی که آنها.....وضعیت (خودمختاری) کُردستان را تغییر ندهند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.