به گزارش «انتخاب»، رویترز گزارش داده که منابع آگاه به این خبرگزاری روز چهارشنبه گفته‌اند شماری از افراد مظنون به جمع بازداشت‌شده‌ها اضافه شده‌اند.

ده‌ها نفر از اعضای آل سعود، مقام‌ها و مدیران تجاری روز شنبه در یک اقدام ناگهانی از سوی «کمیته مبارزه با فساد» دستگیر شدند. این دستگیری‌ها تنها ساعاتی پس از تشکیل این کمیته از سوی ملک سلمان رخ داد.

رویترز به نقل از یکی از منابع خود می‌افزاید از مظنونان دیگری که فعلا آزاد هستند، از طریق تلفن در مورد موضوعات مالی از پرس‌وجو شده است.

این منبع آگاه به رویترز گفته انتظار می‌رود تعداد کسانی که «کمیته مبارزه با فساد» به سراغشان می‌رود به صدها نفر برسد.

همچنین منابع بانکی گفته‌اند که شمار حساب‌های مسدود شده تا روز چهارشنبه در بانک‌های داخلی سعودی به بیش از ۱۷۰۰ رسیده است. این رقم روز سه‌شنبه ۱۲۰۰ حساب گزارش شده بود.

به گفته این منابع، آخرین برخوردها از جمله شامل افرادی بوده که با خانواده امیر سلطان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد و وزیر دفاع سابق سعودی ارتباط مستقیم داشته‌اند.

سلطان بن عبدالعزیز آل سعود که در سال ۲۰۱۱ درگذشت، فرزند پانزدهم عبدالعزیز آل سعود و برادر ناتنی ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان است.

این گزارش می‌افزاید افراد دیگری که به تازگی دستگیر شده‌اند مقام‌ها و مدیران رده‌پایین‌تر هستند.

رویترز می‌نویسد برخوردهای اخیر با حمایت شمار زیادی از شهروندان سعودی روبرو شده است.

در همین حال دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز از این دستگیری‌ها حمایت کرده و گفته است بازداشت‌شدگان «برای سال‌ها کشور خود را دوشیده‌اند.»

بازار سهام سعودی روز چهارشنبه هم به سقوط خود ادامه داد که گفته می‌شود نگرانی از تاثیر این بازداشت‌ها علت آن بوده است.

روز سه‌شنبه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای آرام کردن اوضاع گفت دستگیری این افراد لطمه‌ای به شرکت‌های مرتبط نخواهد زد.

به گفته منابع آگاه، کمیته مبارزه با فساد حساب‌های شاهزاده محمد بن نایف، ولیعهد برکنار شده، را نیز مسدود کرده است. پادشاه عربستان ماه ژوئن امسال با خلع محمد بن نایف از ولی عهدی، فرزندش محمد بن سلمان را جایگزین وی کرد.

یک بانکدار در منطقه گفته است که بانک مرکزی عربستان، تقریبا هر ساعت فهرست سیاه حساب‌هاب بانکی را به‌روز می‌کند.

شاهزاده محمد بن نایف پس از مدت‌ها که از انظار به‌دور بود روز سه‌شنبه در مراسم خاکسپاری شاهزاده منصور بن مقر، نائب امیر استان عسیر و مشاور «خادم حرمین شریفین»، شرکت کرد. شاهزاده منصور بن مقرن روز سه‌شنبه در سقوط بالگرد کشته شد. هنوز علت سقوط بالگرد سعودی عنوان نشده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن بودکه محمد بن نایف در حصر خانگی است.

اما شاخص‌ترین سرمایه‌دار بازداشت‌شده ولید بن طلال بن عبدالعزیز با ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ثروت است. وی سهام‌دار عمده در شرکت‌هایی نظیر اپل و گروه بانکی سیتی‌بانک آمریکاست.

بر خلاف ملک سلمان و فرزندش محمد بن‌ سلمان ولیعهد سعودی، شاهزاده بن طلال در زمان مبارزه‌های انتخاباتی آمریکا، به شدت از دونالد ترامپ انتقاد کرد. وی با دونالد ترامپ هم مراودات تجاری داشته است. با این حال پس از پیروزی آقای ترامپ، ولید بن طلال به او تبریک گفت.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که نزدیک به ۵۰۰ نفر تاکنون دستگیر شده‌اند که بیشتر آنها در «مجلل‌ترین زندان دنیا» هتل ریتز-کارلتون واقع در منطقه دیپلماتیک ریاض نگهداری می‌شوند.

بر پایه گزارش‌ رسانه‌ها، بکر بن لادن رئیس گروه بن‌لادن، سعید الدویش رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات، خالد الملحم رئیس شرکت هواپیمایی سعودی، خالد التویجری رئیس سابق دیوان پادشاهی سعودی، ولید الابراهیم رئیس گروه رسانه‌ای «ام بی سی» و عادل الفقیه وزیر برکنار شده اقتصاد عربستان سعودی، از جمله اشخاصی هستند که نام‌شان در در فهرست بازداشتی‌ها است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.