به گزارش ایسنا، به نقل از ناتو، کشورهای عضو ائتلاف ناتو چهارشنبه با طرح‌های تاسیس دو نهاد نظامی جدید برای کمک به حمایت اروپا در صورت درگیری با روسیه موافقت کردند.

مسؤولان گفتند، وزیران دفاع ناتو با تاسیس مقر فرماندهی و مقر حمایت لجستیکی موافقت کردند و این امر با امید به تقویت عامل بازدارندگی مقابل روسیه و کمک سریع‌تر به حل چالش‌ تهدیدات در اروپا انجام گرفت.

این تصمیم مسیر را برای گسترش حضور ناتو از دهه‌ها پیش باز می‌کند.

استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در کنفرانسی خبری اظهار داشت: این امر برای ناتو مهم است و به نحوه انتقال نیروها از طریق ناتو و انتقال نیروها از طریق اروپا بازمی‌گردد.

هزینه‌های این مقرها تا سال ۲۰۱۸ بررسی خواهد شد. اما دو مقر منطقه‌ای جدید از حمایت گسترده برخوردارند و به تمرکز ائتلاف بر ماموریت قدیمی خود در راستای دفاع از خاک خود در پی حملاتی در خارج از آن نظیر بالکان،‌ لیبی و افغانستان بازمی‌گردد.

دیپلمات‌ها گفتند، آلمان بیشترین شانس را برای میزبانی مرکز حمایت لجستیک در سایه جایگاه استراتژیکش در مرکز اروپا دارد که به آن اجازه انتقال سریع تجهیزات و نیروها از مرزها را می‌دهد.

استولتنبرگ در کنفرانس خبری بعد از روز اول نشست وزیران کشورهای عضو در بروکسل گفت: باید برای جنگ علیه داعش یعنی جنگ نسل‌ها آماده شویم و این زمان بر است.

وی خاطرنشان کرد، نابودی داعش در سوریه و عراق گامی مهم است اما آن به نابودی کامل این گروه‌ تروریستی منجر نخواهد شد.

دبیرکل ناتو نسبت به بقایای داعش و تمدد آن به عنوان خطری بر کشورهای عضو ناتو هشدار داد.

ینس استولتنبرگ به خبرنگاران گفت که وزرای دفاع عضو ناتو شامل جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در بروکسل برای بررسی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گردهم آمده‌اند. این نشست پیش از نشست تابستان آتی ناتو برگزار شده است.

دبیرکل ناتو همچنین اعلام کرد: این ائتلاف به تغییراتی برای رویارویی با تهدیدها ادامه می‌دهد.

دبیرکل ناتو در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران گفت: ساختار فرماندهی ما ستون اصلی ائتلاف ناتو است و در طول دهه‌های مختلف بازتاب تغییرات امنیتی و شرایط مختلف بوده و باید به این تغییرات ادامه دهیم تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم. وزرای دفاع ناتو به دنبال ارائه طرحی برای ساختار فرماندهی ناتو هستند که شامل فرماندهی‌های جدید برای پیشبرد اقدامات از سوی سربازان کشورهای عضو در سراسر آتلانتیک و در داخل اروپاست.

دبیرکل ناتو در ادامه صحبت‌هایش گفت: طرح‌ریزی قدرت و بسیج نظامی پایه و اساس ظرفیت‌های دفاعی و بازدارندگی ائتلاف ناتوست. این ائتلاف به دنبال به روز کردن تجهیزات نظامی برای زیرساخت‌های غیرنظامی نظیر جاده‌ها، خطوط ریلی و فرودگاه‌هاست که برای ناتو بسیار مهم و حساس است. حالا این اقدامات جدید باید در غرب اروپا مورد بررسی قرار بگیرند و برای متحدان ما در مرکز و شرق اروپا نیز در نظر گرفته شوند.

ناتو همچنین روز چهارشنبه به کار گرفتن توانمندی‌های الکترونیکی کشورهای عضو را در عملیاتش طبق قانون بین‌الملل تصویب کرد و گفت، از آن علیه داعش استفاده  می‌شود.

دبیرکل ناتو همچنین درباره امنیت سایبری گفت، فضای مجازی اولویت اصلی برای ماست چراکه بازتابی از ساختار فرماندهی به روز شده ما محسوب می‌شود. من از وزرای دفاع عضو ناتو انتظار دارم تا در مورد راه‌هایی برای ادغام فضای سایبری در سایر عملیات و برنامه‌های ناتو تصمیم‌گیری کنند. ما می‌توانیم از فضای سایبری به نفع خود استفاده کنیم و از آن در زمینه‌های دریایی، زمینی و هوایی بهره ببریم.

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو همچنین قرار است با معاون فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کنند. آنها همچنین قرار است در مورد تهدیدات امنیت بین‌المللی شامل تحریکات کره شمالی با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشند.

دبیرکل ناتو همچنین گفت: اعمال فشار لازمه یافتن راهی برای صلح است. ما باید قطعنامه‌های شورای امنیت علیه کره شمالی را کامل اجرایی کنیم. روسیه و چین نقش کلیدی برای مقابله با کره شمالی ایفا می‌کنند. این یک تهدید جهانی است که نیازمند واکنش جهانی نیز است.

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو همچنین قرار است در مورد تحولات در افغانستان که مساله امنیتی همچنان پابرجاست، با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشند.

استولتنبرگ همچنین گفت: نیروهای افغان به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده‌اند اما نیروهای آمریکا و سایر متحدان ناتو و شرکای آن باید نیروهای بیشتری را به این کشور بفرستند و تمامی این موارد برای تقویت نیروهای افغان به منظور مقابله با تروریست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و یافتن راه برای راه‌حل سیاسی با دوام نیاز است.

مساله بعدی در دیدار وزرای کشورهای عضو ناتو درباره مقابله با داعش در عراق و سوریه است که به ریاست جیمز ماتیس صورت می‌گیرد. در این دیدار، پیشرفت‌های مربوط به مقابله با تروریسم داعش و کارهایی که باید انجام شوند، مطرح می‌شود.

انتهای پیام

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.