به گزارش ایلنا، آرش کردی در آئین آغاز عملیات اجرایی پست بیضا ۲ در استان فارس با اشاره به اینکه قبل از انقلاب ۲ هزار حلقه چاه کشاورزی وجود داشت که این تعداد ۴.۷ میلیارد لیتردر سال سوخت مصرف می کردند تاکید کرد: این درحالی است که اکنون سیاست دولت و مجلس برای برقی کردن همه چاه های کشاورزی استوار شده است.

 

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: براساس این سیاست، سالانه باید ۷ تا ۸ هزار حلقه چاه کشاورزی برقدار شوند.

کردی با بیان این که با برقی کردن چاه های کشاورزی، رونق کار کشاورزان افزایش می یابد، اظهارامیدواری کرد: در آینده ای نزدیک، چاه بدون برقی در کشور باقی نماند وهمه چاه های کشاورزی برقدار شوند.

کردی همچنین در مراسم افتتاح مرکز اجرائیات و جمع آوری برق های غیرمجاز توزیع برق شیراز نیز گفت: کاهش تلفات انرژی برق یکی از مهمترین دغدغه های تمام مسئولان و مهمترین خواسته مسئولانی است که با صنعت برق آشنایی دارند است.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه در ایران مصرف انرژی در هیچ یک از بخش ها بهینه نیست، گفت: اکنون مدیریت تقاضا در صنایع آب و برق مد نظر وزیر نیرو نیز قرار گرفته است.

سالانه حدود ۷۰میلیارد لیتر نفت و ۷۰میلیارد مترمکعب گاز در صنعت برق مصرف می‌شود

وی با بیان اینکه مصرف برق ارتباط مستقیم با مصرف گاز و نفت دارد، گفت: سالانه حدود ۷۰میلیارد لیتر نفت و ۷۰میلیارد مترمکعب گاز در صنعت برق مصرف می شود، با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد از کل برق تولید شده با استفاده از سوخت های فسیلی است، بنابراین صرفه جویی در مصرف برق، در ابعاد مختلف، بر کاهش مصرف سوخت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

کردی با اشاره به لزوم همراهی دولت و مجلس برای بهینه سازی وسایل اندازه گیری مصرف انرژی برق، گفت: امروز تمام طرح ها به شکل پایلوت انجام می شود حال آنکه باید با یک هدف گذاری مناسب و با همراهی بخش خصوصی، این اقدام به شکل کلان اجرایی شود.

نیازمند بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان برای تعویض تمام کنتورها

وی با یادآوری اینکه نزدیک به ۳۴میلیون مشترک برق در سراسر کشور وجود دارد، گفت: اگر هزینه تعویض هر کنتور ۴۰۰ هزار تومان باشد، ما نیازمند بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان برای تعویض تمام کنتورهای کنونی و استفاده از کنتورهای هوشمند هستیم.

کردی گفت: با این اقدام زمینه برای هوشمندسازی کنتورهای برق و قرائت از راه دور کنتورها فراهم خواهد شد؛ چنین اقدامی در شرایطی که وضعیت آب در حد بحرانی است می تواند بهترین راه مدیریت مصرف آب باشد.

کردی با اشاره به اینکه استفاده از کنتورهای هوشمند امکانی را برای بخش هایی نظیر آب و گاز فراهم می کند که مصارف مشترکان را مدیریت و پایش کنند، گفت: اگر دولت بپذیرد که هزینه های اجرای این طرح از محل منافع آن قابل بازگشت است، می توان زمینه اجرای آن را فراهم کرد.

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: فعالان بخش آب هم می دانند که هیچ راه حلی برای کنترل و مدیریت مصرف آب جز استفاده از کنتورهای هوشمند با قابلیت قرائت از راه دور، وجود ندارد.

کردی گفت: اکنون بالغ بر ۲۷۰ هزار حلقه چاه مجاز برقی و حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار حلقه چاه مجاز گازوئیلی در کشور وجود دارد؛ براساس محاسبه های انجام شده برای برقی کردن و نصب کنتور هوشمند روی چاه ها، حدود ۲ میلیون تومان به ازای هرچاه هزینه نیاز است؛ اما منافع اجرای این اقدام بسیار بیشتر از هزینه های انجام شده خواهد بود.

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: باید پذیرفت که برقی کردن چاه های آب کشاورزی بدون توجه به سامانه فهام، کاری عبث خواهد بود؛ همزمان با برقی شدن چاه ها باید هر چاه به کنتور هوشمند نیز تجهیز شود.

برپایه این گزارش، مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه سفر به استان فارس،کلنگ احداث پست ۶۶.۲۰ کیلوولت بیضا ۲ را به زمین زد.

احداث این پست که به منظور پاسخگویی سریع به رشد مصرف برق در شهرستان سپیدان برنامه ریزی شده است، در دو فاز اجرا خواهد شد.

در فاز نخست این پست، به صورت موقت و با اعتبار ۴ میلیارد تومانی احداث و در کنار آن خط انتقالی به طول ۲۵ کیلومتر ارتباط این پست را با ایستگاه بیضا ۱ برقرار می کند.این خط انتقال نیز با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد تومان احداث خواهد شد.

این پست دارای بیع ۶۶ کیلوولت و ۵ دستگاه کلید ۲۰ کیلوولت است.

در فاز دوم، با نصب تجهیزات دائم در پست برق، خط انتقالی به طول ۵۰ کیلومتر ارتباط پست برق بیضا ۲ را با پست ۲۳۰.۵۳ کیلوولت صدرا برقرار خواهد کرد.

هزینه اجرای فاز دوم پست در حدود ۱۳ میلیارد تومان و احداث خط انتقال مرتبط با آن ۱۸ میلیارد تومان براورد شده است. منطقه بیضا در شهرستان سپیدان استان فارس قرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.