به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، ترزا می چندی پیش رسما به اتحادیه اروپا اطلاع داد که بریتانیا متمایل بر ترک اتحادیه اروپا با به جریان انداختن بند ۵۰ معاهده لیسبون در تاریخ ۲۹ مارس است و به این ترتیب فرآیند دوساله خروج کشورش از اتحادیه اروپا را به جریان انداخت اما این فرآیند تاکنون در دستیابی به یک توافق برای جدایی شکست خورده است.

جان کر، سفیر سابق بریتانیا در اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ امروز جمعه در یک سخنرانی در شهر لندن گفته است در حالی که مذاکرات جدایی از اتحادیه اروپا ادامه دارد، طرفین همچنان با یکدیگر پیوند دارند. به این ترتیب همچنان امکان آشتی وجود دارد.

او ادامه داد: ما هنوز از همه حقوق یک کشور عضو اتحادیه اروپا برخوردار هستیم، از جمله حق اینکه نظرمان را تغییر دهیم. مردم انگلیس این حق را دارند که چنین موضوعی را بدانند و نباید آنها را گمراه کرد.

این اظهارات جان کر در حالی مطرح شده که ترزا می زمانی که بند ۵۰ را اجرایی کرد، به پارلمان انگلیس گفت: دیگر هیچ بازگشتی وجود ندارد. کشور ما قطعا اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

جان کر تصریح کرد: در کشور ما یک تصمیم سیاسی اتخاذ شده مبنی بر اینکه تاکید کند هیچ بازگشتی نمی‌تواند وجود داشته باشد اما عملا این کشور هنوز آزاد است که انتخاب کند آیا می‌خواهد این راه را ادامه دهد یا خیر.

از زمان برگزاری همه‌پرسی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا در ژوئن ۲۰۱۶ مخالفان این خروج از امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه تا تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس و همچنین جورج سوروس، سرمایه‌گذار آمریکایی گفته‌اند که بریتانیا باز هم می‌تواند نظرش را تغییر دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.