غلامعلی خوشرو بامداد امروز (شنبه) در گفت و گو با ایرنا افزود: آمانو (مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی) که برای ارائه گزارش سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی به مجمع عمومی آمده بود، با سفری به واشنگتن با مقامات آمریکایی و کنگره هم صحبت کرد.

 

وی ادامه داد: مساله ای که آمانو در ابن گزارش و مصاحبه های خود تکرار کرد، این بود که ایران به تعهدات خود در قبال برجام کاملا پایبند بوده و آژانس به اماکنی که درخواست کرده دسترسی داشته است.

 

نماینده ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: همچنین مطابق گزارش های فنی و علمی که آژانس تا کنون فراهم کرده، ایران هیچ گونه عدم پایبندی نداشته است و مسائل را با شفافیت و همکاری با آژانس، پیش می برد.

 

خوشرو با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان ملل از پایبندی و فعالیت های ایران تقدیر می کنند، گفت: رئیس جمهوری آمریکا به دلیل قانون داخلی باید پایبندی ایران را تایید می کرد، که متاسفانه به دلایل خاص غیر برجامی از این کار سر باز زد، اما از دید سایر اعضای برجام و جامعه جهانی، آژانس تنها مرجع تایید فعالیت های هسته ای ایران است و ما هیچ مرجع دیگری را برای تایید یا عدم تایید پایبندی ایران، قبول نداریم.

 

وی تصریح کرد: آمانو در سفر به واشنگتن این موضوع را بخوبی تشریح کرده است. برای ایران پایبندی هم طرف ها به برجام مهم است. مادامی که همه طرف ها به برجام پایبند باشند ایران هم پایبند خواهد بود.

 

نماینده ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: مادام که ایران از حقوق و منافع خود در برجام بهره مند باشد، در برجام خواهد ماند. ایران نخستین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج می شود اما خروج یکجانبه هر کشوری از برجام را هم تحمل نخواهد کرد.

 

خوشرو درباره انتظار از جامعه جهانی به ویژه اروپا هم گفت: انتظاری که ما از طرف های دیگر برجام و جامعه جهانی داریم، این است که برجام را به عنوان یک نمونه موفق دیپلماسی در نظر داشته باشند و تلاش های خود را به کار بگیرند تا همه طرف ها را به اجرای کامل و به موقع برجام ملزم کنند.

 

وی یادآور شد: اگر غیر از این باشد، دوباره گفتمان تحریم و تهدید مطرح خواهد شد و این به زیان جامعه جهانی است. 

نماینده ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه فعالیت های اروپا، چین، روسیه و دیگر کشورها برای تقویت برجام قابل توجه است، اظهار امیدواری کرد: در اثر این موضع واحد، آمریکا هم از لجاجت در مورد برجام دست بردارد و به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشد و پایبند بماند.

 

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به واشنگتن با معاون وزیر امور خارجه آمریکا، برخی نمایندگان کنگره و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد دیدار و گفت و گو کرد.

 

وی همچنین روز جمعه با حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ضمن ارائه گزارش سالانه اقدامات آژانس تحت مدیریت خود، بار دیگر پایبندی جمهوری اسلامی ایران را به تعهدات برجامی تحت شدیدترین نظارت های آژانس تایید کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.