به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار چاپ لبنان به نقل از یک منبع دولت بغداد و یک منبع کرد نوشت، بغداد در این هفته منتظر سفر یا سفرهایی متفاوت است اما این سفرها در گرو چراغ سبز حیدر العبادی، نخست وزیر عراق هستند.

این منابع افزودند: سفر بارزانی به بغداد در دست انجام است تنها هواپیمای او برای برخاستن منتظر موافقت العبادی است.

منابع یاد شده در ادامه گفتند: بارزانی به برخی گروه‌های سیاسی کرد اعلام کرده که پرونده‌های کرکوک و سایر مناطق مورد اختلاف، حقوق نیروهای پیشمرگ و کارمندان کرد و نیز بودجه که طی روزهای گذشته در راس این بحران قرار گرفته، در صدر مسایلی هستند که با مسؤولان بغداد مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

الاخبار در ادامه به نقل از منابع مذکور نوشت، بغداد شروط جدید و اعلام نشده‌ای را برای این سفر بارزانی تعیین کرده که مهم‌ترین آنها آن است که هیئتی که بارزانی ریاست آن را بر عهده خواهد داشت، مورد قبول همه گروه‌های کرد باشد و تضمین‌هایی را در خصوص حفظ وحدت عراق و حاکمیت ملی آن به بغداد ارائه دهد.

الاخبار در ادامه نوشت، مخالفت العبادی با تبدیل مساله گفتگو با اربیل به یک قرارداد سیاسی صرف نظر از اینکه این گفت‌وگو با فشارها و دخالت‌های خارجی انجام می‌شود و یا فشارهای داخلی، اشاره‌ای ضمنی به درخواست بارزانی و قباد طالبانی، نماینده او از مقتدی صدر، جریان صدر عراق برای میانجیگری است.

این روزنامه لبنانی در ادامه به نقل از آن منبع دولتی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت مذاکرات نظامی و سیاسی میان بغداد و اربیل نوشت، طی دو روز آینده شاهد پیروزی و غافلگیری مهمی خواهید بود، این غافلگیری به بحران اربیل-بغداد مربوط بوده و از نظر ما اتفاقی مثبت است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.