خانم «فی دورانگ لی» در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این که هیچ وقت تصور نمی کرده که روزی لباس قاجاری ایرانیان را بر تن کند گفت: «این لباس قدیمی بسیار زیبا است و برای نخستین بار است که به شهری سفر می کنم و می توانم چنین لباس زیبا و اصیلی را بپوشم».

وی با اشاره به این که برای نخستین بار است که به شیراز سفر می کند افزود: «یکی از عمارتهای تاریخی که در این شهر توریستی دیدم؛ مسجد قاجاری نصیرالملک است که از معماری و تزئیات خاصی بهرهمند است».

این گردشگر تایلندی افزود: «تابش نور خورشید از پنجره های مشبک و رنگی مسجد جلوه خاصی به این بنای مقدس داده است و با لباس قاجاری که به تن کرده ام توانستم این جلوه های زیبا را حس کنم».

خانم فی اضافه کرد: «شیراز شهر شگفتی هاست شهری است که مردمانی مهربان دارد و بسیار خوشحالم که به این شهر سفر کرده ام».

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری «خبرجنوب» این روزها گردشگرانی که به اکثر بناهای تاریخی به خصوص عمارت های قاجاری شیراز می روند می توانند با کرایه کردن و پوشیدن لباس های سنتی و قدیمی ایران تجربه متفاوتی از سفر به شیراز را داشته باشند، تجربه ای که این بار از سوی یکی از آژانسهای مسافرتی شیراز برای ۲۵ گردشگر خارجی به وجود آمد و به گفته محمد مهدی سیاوشی در حال حاضر بهره بردن از تمامی داشته های تاریخی و فرهنگی فارس برای معرفی به گردشگران خارجی و حتی داخلی یک فرصت به شمار می رود. 

وی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: «باید از هر فرصتی برای جذاب تر کردن تورهای ورودی و همچنین ماندگاری بیشتر گردشگران در شیراز و استان فارس بهره برد».

مدیر آژانس مسافرتی «بهین بُرگ» با بیان این که همواره گردشگران ورودی به ایران و فارس در جست و جوی حقایق هستند، افزود: «با توجه به مدت اقامت اندکی که گردشگران ورودی به شهرهای ایران دارند جا دارد که در مقصد سفر (به طور مثال شیراز) برنامه ها به نحوی باشد که آن ها با اکثر جاذبه های تاریخی و گردشگری همچنین آداب و رسوم و فرهنگ شیراز آشنا شوند».

وی ادامه داد: «برای نخستین بار برای گردشگران این تور لباس های قاجاری تهیه و پیشنهاد شد که با پوشیدن این لباس ها از عمارت های تاریخی شیراز دیدن کنند که خوشبختانه مورد استقبال آن ها نیز قرار گرفت».

سیاوشی افزود: «در واقع چنین اقدامی تاثیر بسزایی در شناخت گردشگران خارجی از فرهنگ اصیل ایرانی دارد و می تواند تبلیغات موثری هم برای اشاعه این فرهنگ و تمدن به دیگر گردشگران باشد چرا که هر یک از این افراد (گردشگران) مبلغانی برای ایران محسوب می شوند».

در ادامه این گفت و گو خانم «ویتانیا» خود را کارمند یک بانک معتبر بانکوک در کشور تایلند معرفی می کند و با ابراز خوشحالی از پوشیدن لباس های سنتی شیراز به خبرنگار ما گفت: «علاقه بسیاری داشتم که به ایران به خصوص شهر تاریخی شیراز سفر کنم اما همواره نگرانی بسیاری از حضورم در این سرزمین داشتم». 

وی افزود: «تصور نمی کردم که ایران کشوری امن با مردمانی مهربان باشد که همواره لبخند به لب دارند».

وی افزود: «بسیار علاقمندم که در این شهر بمانم و وقت بیشتری را به جاذبه های گردشگری و تاریخی اختصاص دهم البته با لباس های قاجاری!». 

ویتانیا در ادامه اضافه کرد: «متاسفانه بسیاری از گردشگران به خصوص تایلندی ها از جاذبه های تاریخی و گردشگری ایران به ویژه فارس اطلاع کافی ندارند و جا دارد که تبلیغات در این حوزه بیشتر شود».

آقای «آرجیوا» یکی دیگر از گردشگران خارجی است که لباس قاجاری به تن دارد. وی با اشاره به بازدیدش از مسجد نصیرالملک گفت: «بازدید از این بنای مقدس بسیار عجیب بود و با تمام وجود زیبایی ها و معنویت در این مسجد را حس کردم».

وی با بیان این که من از این استان چیز زیادی نمی دانم اما مسجد نصیرالملک یک حس بسیار خوب به من داد که سراسر معنویت بود افزود: «در این مسجد تاریخی که به مسجد صورتی هم معروف است زیبایی معماری و رنگ و نوری دیدم که تا کنون در هیچ بنای قدیمی آن را تجربه نکرده بودم». 

آرجیوا که به همراه خانواده اش به شیراز سفر کرده است با ابراز خوشحالی از این که زیبایی شهر شیراز را به همراه خانواده اش می بیند و تجربه سفر کردن در این شهر توریستی را همواره به خاطر می سپارد افزود: «تصور این که با خانواده ام بتوانم لباس های سنتی ایران را بپوشم تا قبل از سفر برایم بسیار سخت و عجیب بود اما در حال حاضر بسیار خوشحالم که توانستم تجربه ای متفاوت در این سفر را کسب کنم».

وی در ادامه این گفت و گو با اشاره به این که نخستین بار است که به ایران و شیراز سفر می کند، افزود: «متاسفانه اطلاعاتی که از سرزمین ایران داشتم بسیار ناقص بود و این سفر موجب شد که اطلاعاتم را از این کشور زیبا و شهر شیراز افزایش دهم و بی شک بار دیگر نیز به این سرزمین سفر خواهم کرد».

این گردشگر تایلندی تاکید کرد: «در بازگشت به شهر بانکوک به دوستان و آشنایانم نیز توصیه می کنم که به شیراز سفر کنند و زیبایی های این شهر و مردمان میهمان نواز و خنده رویش را ببینند و حتی به آن ها خواهم گفت که می توانند لباس های سنتی مردم این سرزمین را بپوشند و در عمارت هایتاریخی آن قدم بگذارند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.