به گزارش ایرنا، ترامپ در نخستین توئیت خود نوشت: رئیس جمهور شی (از چین) گفته است که تحریم‌ها علیه کره شمالی را افزایش می‌دهد. او می‌خواهد پیونگ یانگ را از سلاح هسته‌ای خلع کند و پیشرفت‌هایی در حال رخ دادن است.

وی در توئیتی دیگر ادامه داد: صحبت‌های خوبی با رئیس جمهوری روسیه در خصوص سوریه داشتیم. امیدوارم او به همراه چین برای حل بحران خطرناک کره شمالی با ما همکاری کند.

رئیس جمهوری آمریکا ساعتی بعد نوشت: چرا کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) به من توهین و مرا «پیر» خطاب می‌کند، با وجود اینکه من «هیچ وقت» به او «چاق و قدکوتاه» نمی‌گویم؟ سخت تلاش می‌کنم که با او دوست شوم و شاید روزی چنین اتفاقی رخ دهد.

اشاره ترامپ به نطق اخیر رهبر کره شمالی است که در آن او را «پیر دیوانه» خطاب کرده بود.

رئیس جمهوری آمریکا هم خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد کیم را «مرد موشکی» خواند و تهدید کرد که کره شمالی را «کاملا نابود ‌می‌کند»؛ اظهاراتی که واکنش‌های منفی بسیاری را در داخل و خارج از آمریکا به دنبال داشت.

در پاسخ به این اظهارات «ری یونگ هو» وزیر امور خارجه کره شمالی در همان زمان گفت که اظهارات ترامپ «شلیک موشک به آمریکا را اجتناب ناپذیر کرده است».

ترامپ در ماه‌‍ های گذشته بارها از پکن به علت آنچه که عدم همکاری با واشنگتن برای مهار برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی خوانده، انتقاد کرده است.

وزارت امور خارجه چین اما چندی پیش به این اظهارات پاسخ داده و گفته بود که کاخ سفید باید به این سناریو که پکن را مقصر جلوه داده و خود اقدامی انجام ندهد، پایان دهد.

پیونگ یانگ به تازگی ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و موشک‌هایی را از سواحل شرقی این کشور شلیک کرد که برای نخستین بار در سال‌های اخیر، از حریم هوایی ژاپن گذشت.

این موضوع زنگ خطر را برای واشنگتن به صدا درآورده و موضوع کره شمالی را در اولویت سیاست خارجی دولت ترامپ قرار داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.