به گزارش تسنیم به نقل از «عربی ۲۱»،  موضع عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر مبنی بر مخالفت با عربستان و همراه نشدن با آن علیه ایران و حزب الله، این سوال را مطرح می کند که مواضع مصر در قبال متحد سعودی چقدر تغییر کرده و میزان پذیرش این تغییر از سوی ریاض چقدر خواهد بود؟

 

السیسی روز چهارشنبه گذشته ضمن مخالفت با حمله نظامی به ایران و حزب الله در خصوص تعامل با بحران کنونی هشدار داد.

 

شرایط عربستان شبیه قرار گرفتن روی کوره داغ است

 

اظهارات السیسی در شرایطی است که عربستان به دلیل بحران بازداشت دهها امیر و وزیر و نیز تاجر و همچنین اعلام استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان از عربستان، در شرایطی است که گویی روی کوره داغ به سر می برد.

 

علاوه برای این اظهارات السیسی با رویکرد ریاض مبنی بر تشدید مواضع علیه ایران در تضاد است حال آنکه مواضع ریاض با حمایت آمریکا و تمایل آن به تشدید تحریم ها علیه تهران همراه است.

 

سیلی مصر به عربستان یا تلاش برای حفظ منافع؟

 

 در این میان برخی کسانی که روند تحولات اخیر را پیگیری می کنند، موضع السیسی را به مثابه سیلی به عربستان برشمردند اما برخی دیگر آن را فقط در چارچوب منافع مصر ارزیابی کردند.

 

ضربات پی در پی به سیاست عربستان

 

در همین ارتباط «بدر بن طلال الرشید» کارشناس سعودی در صفحه تویتر خود نوشت: موضع السیسی در قبال حزب الله و ایران چیزی جز مجموعه ضرباتی نیست که سیاست عربستان در سه سال اخیر متحمل شده است.

 

«مصطفی کامل» روزنامه نگار مصری نوشت: السیسی عربستان را به نفع ایران فروخت.

 

همچنین «یاسمین بلتاجی» فعال مصری یادآور شد، برای السیسی حزب الله و یا خطر ایران اهمیتی ندارد بلکه آنچه برای او حائز اهمیت است، قطر و اخوان المسلمین و منافع سیاسی و ائتلاف علیه این دو است.

 

با این توضیحات باید پرسید چه عاملی موجب شد السیسی با وجود نزدیک بودن محور مصر و عربستان چنین موضعی اتخاذ کند؟ آیا این موضع السیسی موجب تضعیف موضع عربستان در قبال تهران می شود؟

 

سوال دیگر اینکه این موضع چقدر از نظر عربستان قابل قبول بوده و چگونه با آن تعامل خواهد داشت؟ آیا موضع مصر می تواند به عاملی برای فاصله بین سیاست مصر و عربستان در قبال پرونده های منطقه ای تبدیل شود؟

 

محمد بن سلمان به مواضع مصر و دیگران توجهی ندارد

 

«سعد الفقیه» رئیس جنبش اسلامی اصلاحات که از گروههای مخالف سعودی است، در پاسخ به این سوال ها گفت: به نظر نمی رسد موضع السیسی تاثیر زیادی بر موضع مصر در قبال ایران داشته باشد، زیرا محمد بن سلمان موضع خود را بدون توجه به السیسی و یا دیگران اتخاذ کرده است.

 

عرض اندام بن سلمان در برابر ایران بی ارزش است

 

 به گفته او نکته دیگر اینکه موضع گیری عربستان علیه ایران در اصل یک موضع ظاهری است و  عرض اندام محمد بن سلمان در قبال ایران هیچ ارزشی ندارد.

 

عربستان و السیسی به دنبال جلب رضایت اسرائیل

 

این مخالف سعودی ادامه داد: پیش از این نیز السیسی در خصوص پرونده یمن و سوریه تلاش کرد با عربستان مخالفت کند، اما اتفاقی نیفتاد و روابط دو طرف ادامه یافت زیرا روابط عربستان  و السیسی مبتنی بر جلب رضایت اسرائیل و خدمت به آن است.

 

به گفته الفقیه، عربستان، مصر، امارات متحده عربی و اسرائیل همگی یک محور و یک تیم هستند که مجری طرح ضد ایرانی بلکه ضد تمام ملت های منطقه و اهل تسنن هستند و همگی این مواضع در خدمت اسرائیل و تحقق عادی سازی روابط به شکل نهایی و جلب رضایت آن قرار دارد.

 

دیدگاه‌های السیسی بی اعتبار است

 

در همین ارتباط «عبدالله الاشعل» معاون وزیر خارجه پیشین مصر نیز با اشاره به اینکه دیدگاههای السیسی فاقد اعتبار است و او شخصیتی فرصت طلب دارد و کشورهای عرب خلیج فارس، آمریکا و نیز اسرائیل از این ویژگی ها با خبر هستند.

 

عربستان هرگز علیه ایران وارد جنگ نخواهد شد

 

«عبد الله النجار» کارشناس سیاسی مصری نیز با بعید دانستن جنگ علیه ایران گفت: عربستان هرگز علیه ایران وارد جنگ نخواهد شد و آمریکا نیز چنین کاری نخواهد کرد زیرا جنگ با ایران به نفع عربستان و آمریکا نیست.

 

به گفته او جنگ علیه ایران چه واشنگتن به طور مستقیم وارد آن شود و یا از طریق عربستان، به معنی شلیک موشک ها به سمت چاههای نفت و نفتکش ها و نیز شعله ور شدن آتش ناآرامی در منطقه و دو برابر شدن قیمت نفت خواهد بود.

 

النجار موضع مصر را نوعی فشار غیرمستقیم بر عربستان برای دریافت کمک های بیشتر از آن دانست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.