به گزارش ایرنا، روزنامه ال پاییس درآخرین گزارش خود باعنوان یک زلزله ۷.۳ ریشتری مرز بین عراق و ایران را لرزاند و بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشت،اشاره نمود که این زلزله یکشنبه شب در منطقه شمال عراق رخ داد و اکثر ۲۰۰ کشته و ۲۰۰۰ مجروحی که تابه حال گزارش شده ا‌ند، متعلق به طرف ایران هستند.

این روزنامه توضیح داد که به نقل ازآخرین برآورد مقامات ایرانی، زلزله دست کم ۲۰۷ کشته و ۱۷۰۰ مجروح دراستان کرمانشاه بر جا گذاشته و مقامات منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق نیز از ۷ کشته در خاک خود خبر داده و اضافه نمودند که ۳۰۰ نفر در بیمارستان ها بستری شده ا‌ند .

ال پاییس ازسوی دیگر تصریح نمود که این زلزله در ۳۲ کیلومتری شهر حلبچه که توسط دولت منطقه ای کردستان در منطقه مرزی بین دو کشور اداره می‌ شود، در ژرفای ۳۳.۹کیلومتری زمین رخ داد.

روزنامه با اشاره به خسارات مهمی‌ که به برخی‌ از ساختمان ها و مغازه ها در حلبچه وارد شده ، خاطرنشان کرد که در بخش ایران ، به ۸ دهکده خسارات سنگینی‌ وارد شد و آب و برق قطع می‌ باشد .

دراین خبر ، به وحشت مردم و تجمع آنها در خیابان ها از ترس پس لرزه ها و اینکه بسیاری از خانه ها در بخش های روستایی کرمانشاه از آجرهای گلی ساخته شده ا‌ند و در برابر این بلاهای طبیعی به آسانی فرو می‌ ریزند ، اشاره شده است.

ال پاییس نوشت :ایران و عراق بر روی چندین گسل قرار دارند و زلزله ها در این ناحیه ، نسبتا مکرر هستند .جدی ترین زلزله در سالهای اخیر ، مربوط به سال ۲۰۰۳ در بم می‌ باشد که ۳۱ هزار کشته بر جا گذاشت .

روزنامه &#۳۹;لا وانگواردیا&#۳۹; در آخرین گزارش خود نوشت که بیش از ۲۰۰ نفر در پی زمین لرزه یکشنبه شب در استان کرمانشاه کشته و ۱۶۸۶نفر نیز مجروح شده ا‌ند و به گفته مقامات ایرانی ، شمار کشته شدگان می‌ تواند به دلیل پیدا شدن اجساد بیشتر در زیر آوار ، افزایش یابد .

لا وانگواردیا در این رابطه ، از ۵۰۰ مجروح و ۴ کشته در طرف عراق خبر داد .

این نشریه اشاره نمود که مناطقی که بیشتر تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند ، کرمانشاه ، قصر شیرین ، سرپل و ازگله هستند که ارتباطات تلفن و برق آنها از دیشب قطع است.

لاوانگواردیاهمچنین به نقل از مقامات عراقی از آسیب رسیدن به دیوار سد دربندیخان در شمال شرقی‌ عراق و هشدار مقامات به اهالی منطقه در ترک این مکان خبر داد.

روزنامه &#۳۹;ال موندو&#۳۹; نیز در آخرین گزارش خود از دست کم ۲۱۴ کشته و بیش از ۲۰۰۰ مجروح در این زمین لرزه خبر داده و اشاره نمود که این زلزله حتی در تهران ، بغداد و جنوب شرقی‌ ترکیه احساس شد .

ال موندو تصریح کرد که در حالی‌ که در عراق ۷ کشته و ۳۲۱ مجروح گزارش شده ا‌ند ، در ایران شمار کشته شدگان به ۲۰۷ و مجروحان به ۱۷۰۰ نفر رسیده است .

خبرگزاری های &#۳۹;افه&#۳۹;و&#۳۹;اروپاپرس&#۳۹;، شبکه های تلویزیونی‌ دولتی و خصوصی افزون بر سایر روزنامه های اسپانیا نیزدر گزارشات مشابهی‌ ، این زمین لرزه را بازتاب دادند.

به گزارش ایرنا از مرکز لرزه نگاری کشوری، زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۳ دهم ریشتر در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه و ۱۶ ثانیه شامگاه یکشنبه استان های غربی کشورمان را لرزاند که تا این لحظه ۳۲۸ کشته و۳۹۵۰ مصدوم داشته است. 

مرکز وقوع این زمین لرزه استان کرمانشاه حوالی ازگله درطول جغرافیایی ۴۵.۹، عرض جغرافیایی ۳۴.۸۴وعمق۱۱ کیلومتری زمین بوده است.

این زمین لرزه در پنج کیلومتری ازگله، ۲۵ کیلومتری تازه آباد، ۳۷ کیلومتری باینگان، ۱۱۲ کیلومتری سنندج و ۱۲۲ کیلومتری کرمانشاه روی داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.