به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، رفت و آمد کامیون‌های حمل بار از جاده حلب – دمشق از شهر "حماة" به سمت حومه شمالی شهر "مورک" پس از شش سال توقف آغاز شد و این کامیون‌ها یک روز پس از برداشتن موانع خاکی و بلوک‌های سیمانی که مسیر بین‌المللی را بسته بود، به مناطق آزاد شده شمال حلب رسیدند.

در همین راستا، "شبکه الشام" اعلام کرد که اتوبان بین‌المللی‌ای که دمشق را به حلب متصل می‌کند اصلی‌ترین جاده‌ای است که مرکز سوریه را تقسیم می‌کند و از حمص، حماة و ادلب عبور می‌کند و به حلب می‌رسد و این اتوبان از ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی با آزادسازی شهر "معره النعمان"، شکسته شدن محاصره پادگان "وادی الضیف" و سپس آزادسازی "خان شیخون" و نظامی شدن این منطقه به دلیل حضور مخالفان سوری در آن شاهد درگیری‌های خشونت‌باری چند ماهه بود که به آن جاده مرگ می‌گفتند یعنی از امتداد خان شیخون تا شهر "معرة النعمان". بقیه بخش‌های اتوبان نیز پس از آزادسازی "وادی الضیف" و "خان شیخون" تا روز یکشنبه بسته بود.

نیروهای اسد به جای اتوبان بین‌المللی از جاده‌های فرعی برای رسیدن به شمال حلب استفاده می‌کردند که همان مسیر "اثریاء - خناصر" بود که همچنان برای حمل و نقل زمینی و فعالیت تجاری بین جنوب و مرکز سوریه با شمال حلب استفاده می‌شود و همچنین شماری از مسیرهای تجاری بین مناطق تحت تسلط نیروهای اسد و مناطق آزاد شده از آن از جمله مسیر "قلعه المضیق" در حومه شمالی حلب و مسیر "ابودالی" در جنوب ادلب گشوده شده است.

طبق گفته برخی منابع و نیز توافق میان ترکیه و روسیه گشودن اتوبان بین‌المللی دمشق – حلب و اجازه عبور و مرور کاروان‌های تجاری و تمامی وسایل نقلیه عمومی بدون هیچ مانعی جزو توافقنامه‌های کاهش تنش به شمار می‌آید که روز یکشنبه با عبور اولین کامیون‌های تجاری از "مورک" این توافقنامه اجرا شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.