به گزارش تسنیم به نقل از «رویترز»، «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان سعودی اعلام کرد که مقام‌های کشورش تدابیر لازم را درخصوص بازداشت‌‌شده‌ها در چارچوب کمپین مبارزه با فساد، اتخاذ خواهند کرد.

المعلمی، روز گذشته طی کنفرانسی مطبوعاتی در سازمان ملل متحد گفت: «می‌توانم شما را اطمینان‌خاطر کنم که تدابیر قانونی لازم علیه تمامی بازداشت‌شدگان اتخاد خواهد شد.»

در پاسخ به سوالی درباره شمار بازداشت‌شده‌ها در چارچوب مبارزه با فساد در عربستان، المعلمی گفت: «تعداد را نمی‌دانم که بتوانم به شما بگویم. این موضوعی است که مقام‌های امنیتی در زمان مناسب آن را اعلام خواهند کرد.»

در ۴ نوامبر، بیش از ۲۰۰ تن از چهره‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در عربستان سعودی، در چارچوب عملیات پاکسازی، که شاهزاده‌ها، وزرای سابق و تجار را هدف قرار داده است، بازداشت شدند. این بازداشت‌ها ساعتی بعد از تشکیل «کمیته مبارزه با تروریسم» به ریاست «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی صورت گرفته که ارزیابی‌ها بر این است که وی با این اقدام در پی تقویت قدرت و نفوذ خود است.

این بازداشت‌شده‌ها، که «ولید بن‌طلال» شاهزاده میلیارد نیز در بین آنهاست، به پول‌شویی، رشوه و سوء‌استفاده از نفوذشان متهم شده‌اند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا با استقبال از بازداشت شاهزاده‌ها و مسئولانی در عربستان، گفت: «برخی از این بازداشت شده‌ها سال‌هاست که کشورشان را دوشیده‌اند.»

از سوی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای، از مقامات عربستان سعودی خواسته است هرچه سریع‌تر ادله قانونی و حقوقی بازداشت هر فردی را اعلام کند و تضمین دهد که حقوق آن‌ها پایمال نخواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.