به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش خطاب به سوچی تاکید کرد: صدها هزار مسلمان روهینجایی که در کشور بنگلادش آواره شده‌اند باید اجازه بازگشت به خانه‌هایشان در میانمار پیدا کنند.

در بیانیه‌ای که سازمان ملل در تشریح اظهارات گوترش با سوچی منتشر کرده آمده است: دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که تقویت تلاش‌ها برای تضمین دسترسی به کمک‌های انسانی و همچنین بازگشت ایمن، محترمانه، داوطلبانه و پایدار به همراه آشتی واقعی میان گروه‌ها ضرورت دارد.

این اظهارات گوترش ساعاتی پیش از آن مطرح شد که سوچی در حاشیه اجلاس شرق آسیا در شهر مانیل نشستی با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا داشت.

سوچی در زمان حضور در مقابل عکاسان به همراه تیلرسون سوال یک خبرنگار درباره اینکه آیا اعضای قوم روهینجا جزء شهروندان میانمار هستند را نادیده گرفت.

تیلرسون نیز که روز چهارشنبه عازم میانمار است با سوال خبرنگاران درباره اینکه پیامی برای رهبران میانمار دارد یا خیر روبرو شد که ظاهرا این سوال را نادیده گرفته و تنها پاسخ داد: متشکرم.

گوترش دوشنبه شب در اجلاسی با رهبران اتحادیه آسه‌آن که میانمار نیز عضو آن است نسبت به وضعیت قوم روهینجا اظهار نگرانی کرد.

او گفت: آوارگی صدها هزار تن از اعضای روهینجا "تشدید نگران کننده یک تراژدی به طول انجامیده" است.

او این وضعیت را یک منبع بالقوه بی‌ثباتی و رادیکال سازی در منطقه توصیف کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.