به گزارش ایسنا، به نقل از رای الیوم، رسانه‌های اسرائیلی فاش کردند، تل‌آویو به اردن برای بازگشت هیات دیپلماتیک خود به امان که از سه ماه قبل و در پی کشته شدن دو تن از نیروهای اردنی در مقابل ساختمان سفارتخانه توسط یک سرباز اسرائیلی تعطیل شده، اردن را تحت فشار گذاشته است.

باراک رابید، تحلیلگر سیاسی شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی طی مصاحبه‌ای به نقل از مسئولان اسرائیلی اظهار داشت: تل‌آویو این پیام روشن را به اردن داده که تا وقتی امان به دیپلمات‌های اسرائیلی اجازه بازگشت ندهد، هیچ گونه پیشرفتی در طرح احداث خط انتقال آب از دریای سرخ به بحرالمیت حاصل نخواهد شد.

اما اردن با بازگشت کادر سفارت اسرائیل و بازگشایی این سفارتخانه پیش از محاکمه قاتل مخالف است.

پروژه‌ای که این تحلیلگر سیاسی از آن سخن می‌گوید، طرحی استراتژیک و مشترک میان تل‌آویو و امان با مشارکت فلسطین است که از نظر انتقال آب از دریای سرخ به بحرالمیت برای هر دو طرف اهمیت بسیاری دارد. این پروژه شامل طرح‌های کوچکتری از جمله شیرین سازی آب دریا، تولید انرژی و دیگر پروژه‌های زیرساختی می‌شود.

رابید در ادامه مصاحبه افزود: اردنی‌ها می‌خواهند به زودی مناقصه‌هایی را به شرکت‌هایی که در ساختن پروژه با یکدیگر رقابت دارند، ارائه کنند اما اسرائیل مخالف این امر است و اخیرا در بحث‌هایی که در دفتر نخست وزیری، هیات امنیتی و وزارت خارجه اسرائیل شکل گرفته به نظر می‌رسد موضع‌گیری تل‌آویو این است که هیچ نیتی برای همکاری با اردن در این پروژه تا زمانی که اجازه بازگشایی سفارتش را ندهد، ندارد.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه به نقل از برخی مسئولین عالی‌رتبه اسرائیلی گفت: سفارت نمی‌تواند تعطیل بماند و ما این پروژه را ادامه می‌دهیم. مسئولان اسرائیل امیدوارند که این اهرم فشار بتواند منجر به حل بحران به وجود آمده در اسرع وقت شود چراکه مساله آب برای اردن اهمیت داشته و اردنی‌ها می‌توانند در این طرح حجم بسیار بالایی از آب را در طول سال با قیمتی بسیار پایین از اسرائیل خریداری کنند و تل‌آویو امیدوار است که این اهرم فشار به پایان یافتن این بحران کمک کند.

رابید در ادامه تاکید کرد: وزارت خارجه و دفتر نخست وزیری اسرائیل از پرداختن به این موضوع سرباز زده اما مسئولان وزارت همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل تاکید دارند که این پروژه متوقف نشده و رایزنی‌ها در سطوح بسیار پایینی با اردن ادامه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.