به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل به خبرنگاران گفت، این مساله مداخله در امور داخلی ونزوئلا محسوب می‌شود و ابراز امیدواری کرد که این کشور به صورت صلح‌آمیز و بدون مداخله خارجی مشکلات خود را حل و فصل کند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در این نشست گفت: حقیقت این است که ونزوئلا آنچنان که باید تلاش نکرده تا اوضاع را بهبود بخشد و این مساله مایه تاسف است.

ونزوئلا بابت بحران شدید اقتصادی آسیب فراوانی دیده است. غرب می‌گوید دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور مخالفان را سرکوب و آنها را زندانی می‌کند و از فعالیت‌ رهبران و فعالان مخالف جلوگیری به عمل می‌آورد.

در جریان تظاهرات گسترده از آوریل سال جاری میلادی در ونزوئلا ده‌ها تن کشته و زخمی شده‌اند. گارد ملی ونزوئلا با استفاده از گلوله‌های پلاستیکی، آب پرفشار و گاز اشک‌آور اقدام به سرکوب مخالفان و معترضان می‌کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت: ما از جانب کشورهای منطقه برای انجام چنین نشستی تحت فشار بودیم اما آنها ترجیح دادند در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد ونزوئلا شرکت نکنند.

در همین حال معاون سفیر اروگوئه در سازمان ملل که در نشست سازمان ملل شرکت کرده بود گفت، کشورش معتقد نیست که اوضاع در ونزوئلا تهدیدکننده صلح و امنیت بین المللی باشد.

رافائل داریو رامیرز، سفیر ونزوئلا در سازمان ملل نیز در حالی با خبرنگاران صحبت می‌کرد که نشست شورای امنیت بدون حضور مقام‌هایی از چین، روسیه و بولیوی در حال برگزاری بود.

سفیر ونزوئلا در این باره گفت: این نشست نشان‌دهنده مداخله آمریکا در امور داخلی ونزوئلا و تضعیف کننده تمامیت ارضی و استقلال یکی از کشورهای عضو سازمان ملل است. این اقدام یک دستکاری سیاسی است و ما آن را محکوم می‌کنیم.

در همین حال، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی شامل تحریم تسلیحاتی را روز دوشنبه علیه ونزوئلا تصویب کرده و گفتند انتخابات منطقه‌ای ماه گذشته میلادی در ونزوئلا با تقلب همراه بوده است.

دولت آمریکا نیز تحریم‌هایی را علیه مقام‌های ارشد ونزوئلا تصویب کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در مه سال جاری میلادی نشستی را پشت درهای بسته به درخواست آمریکا برای بررسی بحران ونزوئلا برگزار کرد. مخالفان این اقدام می‌گویند تصمیم‌گیری برای یک مساله داخلی در یکی از کشورهای عضو سازمان ملل که امنیت و صلح جهانی را به خطر نمی‌اندازد، از اختیارات شورای امنیت نیست و طرح این موضوع در شورا خلاف اساس‌نامه آن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.