به گزارش ایسنا، محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در بیست‌ودومین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش در جریان ارائه گزارش درخصوص عملکرد و برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب در شهر تهران گفت: برای امدادرسانی به مناطق زلزله زده غرب کشور ۸ اکیپ امدادی تجهیز شده در این مناطق از سوی سازمان آب و فاضلاب استان تهران حضور دارند و خود بنده نیز پس از جلسه امروز شورا به منطقه خواهم رفت.

وی افزود: برای اربعین حسینی در شهرهای کربلا و نجف با مدیریت آب این دو شهر توافق کردیم و به موکب‌ها، انشعاب آب و فاضلاب از سیستم خود این دو شهر برای رعایت موارد بهداشتی دادیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درخصوص بحران در شهر تهران و مدیریت شبکه آبی این شهر گفت: برای بحث بحران در خیابان فاطمی، ساختمانی را مربوط شریان‌های حیاتی در شهر تهران اختصاص داده‌ایم که امیدواریم اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش از این ساختمان بازدیدی داشته باشند. طرحی در دست اقدام داریم که در ۳۲۰ نقطه شهر تهران که اکثر آنها در پارک‌های این شهر جانمایی شده‌اند، برای ۳ روز اول پس از بروز زلزله در این شهر بتوانیم با مخازنی که در این ۳۲۰ نقطه تعبیه می‌شوند، بحث آبرسانی را به درستی انجام دهیم. برای مثال در پارک شهر روبه‌روی محل شورای شهر یکی از این نقاط وجود دارد که مخزنی برای آبرسانی پس از وقوع زلزله تعبیه شده است. باید در ۳۰۰ نقطه دیگر تهران نیز این محل‌ها را ایجاد کنیم.

پرورش با اشاره به اینکه ۳۳ درصد سهام شرکت آب و فاضلاب تهران مربوط به شهرداری‌هاست تاکید کرد: در تهران ۸ شرکت داریم که خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی را برعهده دارند. ما در استان تهران ۱۳.۵ میلیون نفر را تحت پوشش داریم که حدود ۴ میلیون واحد آحاد مشترکین ما را تشکیل می‌دهد. ۲۵ درصد تولید آب شرب کشور در استان تهران انجام می‌شود که چیزی معادل ۱۳۵۰ میلیون متر مکعب است این در حالی است که حجم آب تولید شده در کشور ۵۴۰۰ میلیون متر مکعب است.

وی افزود: آب شرب شهر تهران از ۵ سد ماملو، طالقان، لار، امیرکبیر و لتیان تامین می‌شود. ۱۷۵ ایستگاه پمپاژ  در استان تهران وظیفه انتقال آب به نقاط مرتفع را با ظرفیت ۲۲۴ هزار متر مکعب در ساعت بر عهده دارند که اکثر آنها به عمق فرسودگی خود رسیده‌اند و باید جایگزینی و نوسازی انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درخصوص کیفیت آب شرب شهر تهران با تاکید بر اینکه کیفیت آب شرب شهر تهران سرحد مطلوب است افزود: حدود ۸۰ آزمایشگاه ما که ۲ تا از آنها به عنوان آزمایشگاه‌های مرجع محسوب می‌شوند بحث کیفیت آب شهر تهران را به طور مداوم مورد سنجش و پایش قرار می‌دهند که اعضای شورا می توانند از این آزمایشگاه‌ها بازدید کنند.

پرورش بار دیگر با اشاره به اینکه آستانه تحمل مردم تهران پس از وقوع حوادثی چون زلزله در بحث آب شرب بیش از ۳ ساعت نیست افزود: می‌طلبد برای مواقع بحرانی به سمت برنامه‌ریزی مناسب حرکت کنیم و طرح‌های متناسب با زمان وقوع بحران را پیش‌بینی کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح تله‌متری و اسکادا (هوشمندسازی تاسیسات) اشاره کرد و افزود: در تمام دنیا حدود ۶ پایتخت وجود دارند که به سمت هوش مصنوعی حرکت کرده‌اند و امروز در تهران نیز این هوشمندسازی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران به پنجره واحد شهری و دستاوردها و اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره کرد و افزود: قطعا در تعامل بیشتر با مدیریت شهری می‌توانیم در تامین مالی برای جایگزینی نوسازی شبکه آبرسانی و همچنین شبکه فاضلاب شهر تهران از ظرفیت‌های شورا بهره بگیریم.

پرورش در تشریح آخرین مراحل پیشرفت شبکه فاضلاب شهر تهران گفت: اجرای بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و نصب بیش از ۶۰۰ هزار انشعاب فاضلاب در شهر تهران ما را در مرحله بهتری از تکمیل این شبکه نسبت به گذشته قرار داده است. با اجرای شبکه فاضلاب شهر تهران حدود ۸۵۰ میلیون متر مکعب فاضلاب می‌تواند به چرخه مصرف بازگردانده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تاکید کرد: تاکنون ۶۵۲۷ کیلومتر از ۹۰۰۰ کیلومتر کل شبکه فاضلاب شهر تهران یعنی معادل ۷۳ درصد اجرایی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.