به گزارش ایلنا، سیدمصطفی میرسلیم طی یادداشتی درخصوص زلزله غرب کشور نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله هم‌وطنان متعهد، دولتمردان و نیروهاى مسلح و سازمان‌هاى امدادى به کمک زلزله‌زدگان شتافته‌اند و تاکنون قدم‌هاى مؤثرى برداشته‌اند که امیدوارم به کاهش فورى آلام مصیبت‌زدگان بینجامد.

من شخصا خود را موظف مى‌دانم از هم‌میهنان عزیز به‌ویژه زلزله‌زدگان عذرخواهى کنم چراکه سیاست‌هاى کلى مقابله با سوانح طبیعى به‌ویژه زلزله در ١٣٨٤ تدوین و ابلاغ شده است و اکنون دوازده سال از آن تاریخ مى‌گذرد و قدم شایسته‌اى براى عملیاتى کردن آن مصوبه انجام نگرفته است.

عذرخواهى من به مناسبت عضویتم در کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام است که هشدار لازم را به موقع درباره عدم‌اهتمام مجریان نسبت به این موضوع اساسى، نداده‌ام و امروز باید فقط ابراز تأسف و تسلیت و شرمندگى کنیم از بلایى که بر سرمان آمده است.

کشور ما در نوار زلزله‌ خیز قرارگرفته و آنچه در غرب کشور با زلزله اخیر رخ داد، نه اولین مورد بوده و نه آخرین مورد خواهد بود. البته پیش‌بینى زلزله هنوز روش قاطع و مطمئنى ندارد اما پهنه‌بندى کشور از نظر خطر زلزله میسر است تا بر آن مبنا، متناسب با حساسیت هر منطقه، قواعد ساخت و ساز و مقاوم‌سازى تدوین و از اجراى آن با همیارى مردم حمایت شود. هزینه آن قطعا از خسارت‌هایى جانى و مالى که به ویژه مردم با هر سانحه متحمل مى‌شوند، کمتر است.

براى فرهنگ‌سازى و اطلاع‌رسانى درباره اقداماتى که باید قبل از سوانح طبیعى و بعد از وقوع آن انجام گیرد تا خسارات و ضایعات به کمترین مقدار برسد و امدادرسانى و بازسازى به سریعترین و مؤثرترین وجه صورت پذیرد، علىرغم تأکیدات مصوبه بر پیشبرد اهداف تعیین شده در مدت ده سال و دستیابى به نتایج مشخص در برنامه پنجم توسعه، اقدام ثمربخشى نشده است.

اداره کشور صرفاً با ابراز تأسف و عاطفه انجام نمى‌گیرد. اهتمام بر اجراى داهیانه و هوشمندانه و دلسوزانه و به موقع مصوبات و تصمیمات ناشى از اسناد بالادستى نظیر سیاست‌هاى کلى لازم است. براى دولت دوازدهم آرزوى موفقیت مى‌کنم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.