به گزارش تسنیم به نقل از «رویترز»، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان، که به فرانسه سفر کرده است، روز گذشته پس از دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری این کشور، ابراز امیدواری کرد که «سعد الحریری» نخست‌وزیر مستعفی هرچه سریع‌تر به کشورش بازگردد که در آن، حق دارد هرآنچه را می‌خواهد انجام دهد.

باسیل به خبرنگاران گفت: «تنها چیزی که ثابت خواهد کرد او آزاد است، این‌که او بازگردد. در حال حاضر، او در وضعیتی مبهم و غیرطبیعی قرار دارد».

سعد الحریری در چهارم نوامبر به عربستان سعودی خوانده شد و در اقدامی غیرمعمول، استعفای خود از سمت نخست‌وزیری لبنان را از طریق شبکه «العربیه» در ریاض اعلام کرد. الحریری از آن زمان به لبنان بازنگشته است با این حال، وی دیروز در پیامی توییتری اعلام کرد که طی ۲ روز آینده به لبنان بازمی‌گردد ولی خانواده‌اش در عربستان سعودی می‌ماند.

فرانسه از اعضای دائم شورای امنیت و از مسئولان طرح و تدوین قطعنامه‌های شورای امنیت درباره لبنان است. برخی گزارش‌ها حاکی‌ست در صورت عدم بازگشت الحریری به لبنان طی هفته جاری، بیروت به سازمان ملل رجوع کند.

باسیل در ادامه یادآور شد: «میشل عون (رئیس‌جمهوری لبنان) درباره چارچوب زمانی، که مدت آن یک هفته پس از آغاز این کمیپن دیپلماتیک برای ایجاد راه‌حل، است سخن می‌گوید وگرنه مجبور خواهیم شد به قوانین بین‌المللی مراجعه کنیم».

در همین حال مسئولان فرانسوی می‌گویند در حال حاضر هیچ تلاشی برای تحرک از سوی سازمان ملل صورت نمی‌گیرد.

سیاسیون و بانکداران لبنانی می‌گویند که عربستان سعودی می‌خواهد سناریوی قطر را درباره کشور آنها پیاده می‌کند یعنی این‌که همپیمانان عرب خود را به محاصره اقتصادی لبنان تا زمان تسلیم‌شدنش به خواسته‌های آن، بسیج کند.

وزیر خارجه لبنان متذکر شد، هرگونه تحریم‌های سعودی ثبات منطقه را بر هم خواهد زد.

باسیل گفت: «هرگونه تدابیری (از سوی سعودی) فقط لبنان و ثبات آن را هدف قرار نخواهد گرفت، بلکه این مجازاتی برای تمامی منطقه خواهد بود؛ زیرا هرگونه بی‌ثباتی در لبنان باعث بی‌‌ثباتی در منطقه نیز خواهد شد».

وی افزود: «سوری‌ها در لبنان نخستین کسانی خواهند شد که (از تحریم‌های سعودی) متأثر می‌شوند... تحریم‌ها استقبال از آوارگان سوری را برای لبنانی‌ها دشوار خواهد کرد».

طبق این گزارش، حدود ۱.۵ میلیون آواره سوری در لبنان به‌سر می‌برند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.