به گزارش عصر ایران به نقل از "واشنگتن پست"، این جلسه روز سه شنبه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تشکیل شده و برخی سناتورهای دموکرات و حتی جمهوریخواه نگرانی خود را از عدم تعادل روانی ترامپ و احتمال آغاز یک جنگ اتمی از سوی او ابراز کردند.

"باب کورکر" رییس جمهوریخواه این کمیته سنا که ماه گذشته نسبت به آغاز جنگ سوم جهانی از سوی ترامپ ابراز نگرانی کرده بود، ریاست این نشست را بر عهده داشت.

او در ابتدای این جلسه در توجیه جلسه تشکیل شده گفت بر اساس قوانین آمریکا رییس جمهور اختیار تام در صدور فرمان حمله اتمی به دیگر کشورها را دارد و هیچ مرجع دیگری برای نظارت و یا لغو دستور رییس جمهور وجود ندارد. او گفت در حال حاضر هیچ راه حل قانونی برای رفع این مشکل وجود ندارد.

این جلسه در ۴۱ سال گذشته بی سابقه است. آخرین جلسه مشابه کنگره درباره بررسی اختیارات اتمی رییس جمهور آمریکا در سال ۱۹۷۶ و در دوران ریاست جمهوری "جرالد فورد" برگزار شده است.

اظهارات ترامپ در هفته ها و ماه های گذشته درباره بحران هسته ای کره شمالی نگرانی نمایندگان دو حزب اصلی کنگره را از احتمال اقدامات ماجراجویانه ترامپ بیشتر کرده است. ترامپ در ماه اوت در توییتی کره شمالی را تهدید به حمله اتمی کرد و در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد نیز این کشور را تهدید به نابودی کامل کرد.

کنگره آمریکا: احتمال لغو اختیارات ترامپ در استفاده از سلاح های هسته ای به خاطر عدم تعادل روانی

"کریس مورفی" سناتور دموکرات ایالت " کانتیکت" در این جلسه ابراز نگرانی کرد که رئیس جمهوری چنین بی ثبات  ممکن است با صدور دستور حمله اتمی به دیگر کشورها منافع ملی ایالات متحده را به خطر بیندازد.

سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه در این جلسه از توییت ترامپ در ماه اوت گذشته (مرداد) درباره " آتش و خشمی که جهان هرگز آن را به خود ندیده" ابراز نگرانی کردند. ترامپ این اظهارات را در تهدید و خطاب به مقامات کره شمالی گفته بود.

با این حال برخی مقامات سابق آمریکا و سناتورهای کنگره از تغییر قانون موجود و گرفتن اختیار صدور فرمان حمله اتمی از رییس جمهور ابراز نگرانی کرده و گفته اند این تصمیم ممکن است برای رییس جمهور آتی آمریکا ناگوار باشد.

سناتور دموکرات "ادوارد مارکی" از ایالت ماساچوست، در این جلسه تاکید کرد که مجوز جنگ هسته ای باید صرفا از سوی کنگره صادر شود. این سناتور یک طرح برای ممنوعیت رییس جمهور از آغاز یک جنگ اتمی علیه کره شمالی بدون گرفتن مجوز از کنگره، تهیه کرده است. تنها 3 سناتور دیگر دموکرات از این طرح مارکی حمایت کرده اند.

برخی سناتورهای کنگره به ویژه دموکرات ها معتقدند باید با تهیه قانونی جدید اختیار ترامپ را برای آغاز یک جنگ اتمی با دیگر کشورها (ضربه اول) از او گرفتو  اختیارات او را منحصر به صدور دستور واکنش متقابل به حمله اتمی احتمالی دیگر کشورها به خاک آمریکا، کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.