به گزارش خبرآنلاین، بعد از آنکه یکشنبه شب ۲۱ آبان ماه زلزله تن ایران را در غرب کشور لزراند، جمعی از هنرمندان ایرانی و خارجی به شیوه‌های مختلف همدردی خود را با مردمان آسیب‌دیده کرمانشاه و شهرها و روستاهای اطرافش بیان کردند.

طبق روال این سال‌ها که اظهارنظر در فضای مجازی یکی از نخستین واکنش‌های هنرمندان به هر موضوعی است، به فاصله کوتاهی از انتشار خبر زلزله صفحات اینستاگرام و یا توییتر هنرمندان پر شد از مطالب و عکس‌هایی که به یاد زلزله‌زدگان انتشار پیدا کرد.

نخستین واکنش بازیگران و خواننده محبوب

نیکی کریمی، هدیه تهرانی، حمید فرخ‌نژاد،‌محمدرضا گلزار، مهناز افشار، محسن چاووشی،‌ نوید محمدزاده و رامبد جوان از جمله نخستین بازیگرانی بودند که گذاشتن عکسی از نقشه ایران و یا عکسی سیاه در صفحات خود در فضای مجازی منتشر کردند.

مهناز افشار البته دو روز بعد از زلزله نیز با انتشار متنی در اینستاگرام در مورد کمک‌هایی که این روزها می‌تواند به یاری زلزله‌زدگان نوشت.

جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت هم با انتشار فیلمی گفت: «این واقعه ناگوار را خدمت هم‌میهنان عزیزم، در هر جای ایران که هستند، تسلیت عرض می‌کنم. عزیزانی که در زلزله جانشان را باختند، هموطنان و همخون ما بودند. من می‌دانم مردم چقدر رنج کشیدند و غصه می‌خورند. من خاک پای ملت ایران بوده، هستم و خواهم بود.»

گفت‌و‌گویی درباره تجربه عجیب حضور در بم

شهرام ناظری هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی به فاصله چند ساعت از وقوع زلزله در نشست خبری رونمایی آلبوم «عاشق کیست» حاضر شد و همانطور که انتظار می‌رفت در بخشی از سخنانش درباره زلزله کرمانشاه سخن گفت. او در سخنانی درباره این حادثه گفت: «از شنیدن این اتفاق ناگوار که برای مردم منطقه کردنشین و برای باوان (خانواده به زبان کردی) خودم رخ داده است، دلم گرفت. چقدر شگفت است که بازی سرنوشت با قوم کرد، این قوم شریف، نجیب، سلحشور و وفادار که تمام آداب و رسوم ایرانی خود را حفظ کرده است، چنین می‌کند. همه اقوام خوبند، اما قوم کرد همواره پیشمرگ و جان فدا بوده است، مرزهای ایران در مناطق کردنشین هرگز حتی به اندازه ذره‌ای از بین نرفته است. نمی‌دانم چرا تمام اتفاقات ناگوار برای این قوم رخ می‌دهد؛ از کشتن‌های دسته جمعی تا بمباران‌های شیمیایی و اکنون هم که بلایای طبیعی و در کنار این همه سختی، فقر و بدبختی هم همچنان هست. هیچگاه هم به این مردم رسیدگی نشده است.»

همدردی بازیگر «بازی تاج و تخت» و خواننده مطرح اسپانیایی با ایرانیان

معمولا هنرمندان ایرانی در نخستین ساعات وقوع بحران یا حادثه‌ای در خارج از کشور، با آسیب‌دیدگان و بازماندگان همدردی می‌کنند، اما کمتر پیش می‌آید این اتفاق برعکس بیافتد و خارجی‌ها با مشکلی که در ایران و برای ایرانیان رخ داده همدردی کنند.

این بار اما گستردگی فاجعه زلزله در کرمانشاه موجب شد بازیگر سریال «بازی تاج و تخت» و انریکه خواننده سرشناس اسپانیایی با ایرانیان همدردی کنند.

انریکه ایگلسیاس، خواننده معروف اسپانیایی با انتشار پیامی در صفحه مجازی خود، با زلزله‌زدگان در ایران و عراق ابراز همدردی کرد و در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، با طرحی از پرچم ایران و عراق به شکل قلب و نوشتن کلمه «عشق» به زبان فارسی و عربی نوشته است: «همه‌ی عشق، فکر و دعاهای خود را برای کسانی که در ایران و عراق از زلزله رنج می‌برند بفرستید.»

میسی ویلیامز بازیگر نقش آریا استارک در «بازی تاج و تخت» در صفحه توئیترش به زلزله در غرب ایران واکنش نشان داد و نوشت: «عشقم برای ایران».

دعوت هنرمندان برای کمک به زلزله‌زدگان

اغلب بازیگران و هنرمندان فعال در فضای مجازی با استفاده از امکانی که در این فضا دارند از مردم درخواست کردند تا کمک‌های ضروری را به دست مردمان آسیب‌دیده برسانند تا به این ترتیب علاوه بر ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان زمینه کمک‌رسانی مناسب را هم فراهم کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.