اشک مادرانی که آغوششان یخ زده از داغ فرزند، در پینه دست پدرانی که آجر به آجر مو سفید کردند برای آبادی جغرافیایی که خاستگاه عشق های اساطیری است و در بهت چشم‌های کودکانی که خم شده قد آرزوهایشان زیر آوار این مصیبت... زمین آرام گرفت و داغ به قلب مردم رسید و سرما به استخوانشان. شعله آرزوها یک به یک همزمان با خاموش شدن چراغ‌های شهر خاموش شدند و دسترسی به آب شد سراب مردم، شعله‌ای‌ دل‌های یخ‌زده را گرم نکرد و شهر در آغوش سرما فرو رفت و همه دست به دست امداد شدند تا شهر روشن شود و سراب آب و سرما، گرم.

خاموشی و بی‌آبی و سرما شد سرآغاز تلاش مسئولان برای پایدار کردن آب و برق و گاز و طبق آخرین اخبار اعلام شده ۶۰ درصد روستاهای زلزله زده برق دار شدند، آب در دو منطقه قصرشیرین و سرپل ذهاب وارد مدار شده و درحالی که گاز نانوایی های شهر سر پل ذهاب وصل شده، نشت یابی و وصل کردن گاز به صورت خانه به خانه در این شهر ادامه دارد.

آب مردم زلزله زده گل آلود است

باوجود تلاش‌هایی که در ساعت‌ها و روزهای گذشته برای فراهم کردن ابتدایی ترین نیازهای حیاتی مردم زلزله زده ازسوی نهادهای مختلف صورت گرفته، گزارش های میدانی حاکی از این است که هنوز تعداد زیادی از مردم منطقه، به‌خصوص در روستاها با مشکلاتی در زمینه تامین آب، برق و گاز دست‌وپنجه نرم می‌کنند. پوریا پاکیزه ـ عکاس ایسنا ـ که شب گذشته در شهر سرپل ذهاب حضور داشته است درمورد وضعیت آب و برق و گاز در این شهر توضیح می دهد: به طور کلی این شهر برق نداشت، تیرهای برق روشن بودند اما هنگام آوار برداری برق آن ها هم قطع می‌شد. آب به طور کلی قطع یا گل آلود بود و آب به صورت بسته بندی در میان مردم توزیع می شود. البته این توزیع مدیریت نشده است و درحالی که آب معدنی بیش از حد در اختیار گروهی قرار می گیرد، گروهی دیگر با کمبود آب معدنی مواجه هستند.

روستاها مغفول مانده‌اند

درحالی که مشکل آب رسانی در شهر سرپل ذهاب با توزیع آب معدنی تا حدی برطرف شده است، شنیده‌ها حاکی از آن است که روستاهای اطراف این شهر هیچ امکاناتی ندارند. در این راستا جواد علیزاده ـ خبرنگار ایسنا ـ که در روستاهای "کوئیک مجید، کوئیک حسن، کوئیک حاتمی، هتفانی و هبلی" حضور داشته در توصیف وضعیت این روستاها می‌گوید: روستاهای اطراف شهر سرپل ذهاب هیچ امکاناتی ندارند و اکثر کمک‌ها از سوی مردم است.   مردم این روستاها همچنان به‌دنبال تامین منابع اولیه مورد نیاز خود چشم‌به‌راه مساعدت مسئولان هستند.

خانه‌های سرپل ذهاب در خاموشی به سر می برند

مهدی بابایی ـ خبرنگار ایسنا ـ  نیز از قطع بودن آب در شهرهای سرپل ذهاب و ازگله تا شب گذشته خبر می‌دهد. او درمورد وضعیت برق این شهرها نیز می گوید: برخی از نقاط شهر سرپل ذهاب برق دارد، اما خانه‌های این شهر هنوز در خاموشی به سر می‌برند. این شهرها گاز هم ندارند. البته مشکل راهزنان هم وجود دارد و راهزنان گاهی توزیع آب را در شهر سرپل ذهاب مختل می کنند.

مردم با آتش خود را گرم می کنند

حاضرین در مناطق زلزله زده درحالی از قطع بودن آب و برق در این نقاط خبر می دهند که به نظر می رسد گاز رسانی نیز در این نقاط با مشکل مواجه است به طوریکه هادی عیار ـ روزنامه نگار حاضر در مناطق زلزله‌زده ـ  به قطع بودن گاز اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: درحال حاضر بخش قابل توجهی از روستاهای نزدیک به سرپل ذهاب آب، برق و گاز ندارند و تجهیزات گرمایشی هم آتش و دستگاه‌های هیتر است و مردم این طریق خود را گرم می کنند. وضعیت جاده‌ها عادی است، ولی همچنان در روستاهایی که ابتدای مسیر قرار دارند راهزن‌ها مانع رسیدن کمک‌های مردمی به روستاهای دور افتاده می‌شود.

اوضاع در حوالی سرپل ذهاب فاجعه آمیز است

عاطفه مردای ـ دیگر روزنامه نگار حاضر در استان کرمانشاه ـ نیز درمورد وضعیت شهرها و روستاهای زلزله زده می‌گوید: منطقه باید به دو دسته تقسیم شود. روستاهای سمت شرق سرپل ذهاب با توجه به قرار گرفتن در مسیر جاده اصلی کمک های بیشتری دریافت کردند اما روستاهای غربی این شهر به دلیل دور افتاده بودن از جاده جز برخی اقلام غذایی کمک چندانی دریافت نکردند. روستاهایی مانند روستای "خاتونه" که در بخش های دور افتاده از جاده قرار دارند هیچ امکاناتی برای زندگی ندارند. در شهر سرپل ذهاب بخش‌هایی آب‌رسانی شده و برق مناطقی وصل شده، اما هنوز بخش هایی از شهر برق و آب ندارند و گاز را به دلیل مسائل ایمنی برای خانه‌ها وصل نکرده‌اند. اوضاع در حوالی سرپل ذهاب فاجعه آمیزتر از مناطق دیگر مانند ثلاث باباجانی و ازگله است.

روستاهای اطراف سرپل ذهاب کاملا خاموش، بی‌آب و بی‌گاز هستند

محسن نظری،   از ساکنان شهر کرمانشاه که برای کمک به زلزله‌زدگان به مناطق آسیب دیده سفر کرده است، ـ شب گذشته در شهر سرپل ذهاب حضور داشته و درمورد وضعیت آب، برق و گاز در این شهر توضیح می‌دهد: تا روز گذشته این شهر آب و گاز نداشت و فقط خیابان اصلی سرپل‌ذهاب برق داشت. آب‌معدنی بین مردم توزیع می شود اما تعداد آن کم است. روستاهای اطراف سرپل ذهاب کاملا خاموش هستند. به طور کلی کمک رسانی مردم خیلی قوی تر است و اکثر کمک‌ها از سوی مردم است تا نهادهای دولتی. مردم با هر وسیله نقلیه از پراید گرفته تا وانت سعی در رساندن امکانات و تجهیزات به زلزله زدگان دارند.

به گفته اکثر روستاهایی که بین ازگله تا سرپل ذهاب واقع شده اند تخریب شدند و آب و برق و گاز ندارند.

زین‌الدینی ـ از ساکنان کرمانشاه ـ نیز  از وضعیت نابسامان آب، برق و گاز در روستاهای اطراف شهر سرپل ذهاب خبر می‌دهد و می‌گوید: در شهر سرپل ذهاب خیابان اصلی که به بیمارستان منتهی می شود برق‌دار است، به طور کلی بیشترین رسیدگی متعلق به این خیابان است. آب مناطق مسکونی در این شهر قطع است زیرا شبکه آب رسانی یک پارچه است و ساختمان‌ها آب ندارند.

محمد قاسمی ـ خبرنگار ایسنا ـ که در روستای زرده حضور دارد اما از تلاش گروه های عملیاتی برای وصل کردن آب این روستا خبر می‌دهد و می‌گوید: این روستا گازکشی نشده و آب قطع است.

اشکان شعبانی ـ عکاس ایسنا ـ نیز درمورد روستاهای "بی‌بی جامی، به‌جامی و فتاه‌بگ" توضیح می دهد: این روستاها تا شب گذشته آب و برق نداشتند. آب در مناطقی هم که وصل شده، گل آلود است، حتی آب رودخانه‌ها هم گل آلود است.

تلاش‌های مسئولان ادامه دارد

درحالی که گزارش‌های مردمی حاکی از ادامه روند نبود اولین ملزومات زندگی است مسئولان همواره از به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای بهبود اوضاع خبر می دهند. در این راستا طبق آخرین آماری که از سوی صادقی، مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر اعلام شده حاکی از این است که با پیگیری‌های انجام شده از ۲۴۰ روستا حدود ۶۰ درصد روستاهای مناطق سرپل ذهاب و قصرشیرین برق‌دار شده‌ و بخش عمده روستاهای زلزله زده نهایتا تا پایان امروز برق‌دار می‌شوند. همچنین مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو روز گذشته  از وجود آب پایدار در شبکه منطقه قصر شیرین خبر داد و حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می گوید شبکه گازرسانی در استان زلزله زده آسیب ندیده اما به دلیل آسیب دیدگی علمک ها گاز خانه های مردم قطع شده است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده گازرسانی به نقاط مختلف استان‌های زلزله زده مرحله به مرحله انجام شد و خانه‌هایی که مشکلی نداشته باشند با همکاری شرکت ملی گاز و نظام مهندسی گازدار خواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.