به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در «تجلیل از مقام کتابدار و کتابخوانان برگزیده کشوری» ضمن تسلیت زلزله غرب کشور، اظهار داشت: همدردی همه ملت ایران، کتابخوانان، کتابداران و همه حوزه فرهنگ و هنر کشور را با مصیبت‌دیدگان این حادثه تلخ ابراز می‌کنم.

وی یادی از شهید محسن حججی کرد و گفت: شهید حججی از باغ کتاب برآمد و به گلشن آفتاب رسید، همچنین یادی می‌کنم از علامه طباطبایی که امروز به عنوان روز کتابخوانی و کتابدار با نام ایشان پیوند خورده است. 

وزیر ارشاد ضمن اشاره به علامه طباطبایی و این پرسش که چرا هفته کتاب با نام این علامه بزرگوار گره خورده، گفت: ممکن است این پریش مطرح شود که چرا علامه طباطبایی با هفته کتاب پیوند دارد و باید گفت ما بزرگان ز یادی داشته و داریم،‌نویسندگان فراوان و شاید تصور این باشد که تناسب علامه طباطبایی با روز فلسفه و قرآن است، چرا با روز کتاب نام او عجین شده است؟ 

صالحی در پاسخ به این پرسش چند نکته را مطرح کرد و گفت: با این نگاه که اگر چه سالهای متوالی است که هفته کتاب با نام ایشان پیوند خورده، اما کمتر از این زاویه به مسئله نگریسته شده است، علامه طباطبایی از چند جهت با کتاب و افق آن پیوند خورده است. 

به گفته وی، نکاتی که برای فرهنگ مکتوب ما هنوز درس‌آموز است، در ارتباط با این بزرگوار است، نکته اول اینکه در روزگاری که کتاب‌نویسی متأسفانه گاه و بی‌گاه به یک کار بزن‌دررو، بدون پشتکار، بدون پایداری و تأمل در نگاشتن تبدیل شده، علامه طباطبایی برای تفسیر المیزان از جلد اول تا پایانی ۱۷ سال را گذراند. سال ۱۳۲۵ علامه تفسیر المیزان را در قم تدریس می‌کند و سال ۱۳۳۴ اولین جلد آن منتشر می‌شود و ۱۷ سال بعد یعنی ۲۳ رمضان با نگاه پیوند علم و عبادت، آخرین سطور المیزان پایان می‌پذیرد، یعنی ۲۶ سال برای یک اثر و در کنار یک اثر ماندن. 

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با بیان اینکه اینها رمزهایی است که ماندگاری یک کتاب را در قفسه‌های کتابخانه‌ها برای قرون متمادی ایجاد می‌کند، گفت: علامه طباطبائی فقط کتاب ننوشت، همراه با گفت‌وگو به تألیف پرداخت. آثار اصلی و مهم علامه طباطبایی کتاب‌هایی هستند که در درون یک گفت‌وگو متولد شده‌اند. مونولوگ و یکسویه نیستند. 

به گفته وی، تفسیر المیزان با تدریس آغاز شد و در سنت حوزوی، تدریس همراه پرسش است. اصول فلسفه این امر در یک نگاه، گفت‌وگوهای چند ساله انتقادی او به شمار می‌رود. گفت‌وگوهای یاز ایشان با کربن. 

صالحی ضمن بیان اینکه ویژگی دیگر علامه طباطبایی، توجه او به نیاز مخاطب و انسان معاصر بود که هم نیازهای عمیق و ساده به شمار می‌رود، گفت: علامه طباطبایی شیعه در اسلام را در پاسخ به مستشرق امریکایی نوشت و در معرفی شیعه هنوز این اثر ارزشمند در مرتبه نخست قرار دارد. 

وی با بیان اینکه نویسنده باید به نیاز عصر خود توجه کند، گفت: المیزان با نیازهای زمانه پیوند خورده و از آن سرشار است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در تقویم ما علامه طباطبایی به عنوان سرفصل کتاب و کتابخوانی قرار دارد، گفت: علامه طباطبایی صرفاً یک فیلسوف یا حکیم برجسته نیست، صرفاً یک مفسر برجسته نیست که البته هست؛ بلکه یک مؤلف کم‌نظیر است، مؤلفی که اصول نگارشش را برای اینکه کتابش چون برگ زرین، ورق به ورق تا چین و آمریکا حرکت کند، بلکه نه برای یک زمان بلکه برای زمانه‌ها نوشت. 

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: ما همچنان به کتاب نیازمندیم، گرچه رسانه‌های جدید پدید آمده‌اند، اما هیچ چیز جای کتاب را پر نمی‌کند. کتاب عصاره تمدن‌های بشری است و تمدن‌های بشری با کتاب تعریف و آغاز می‌شود، همچنین با کتاب نمره می‌گیرند و کتابخانه‌ها گاهواره‌های این تمدن بشری است؛ مهد این تمدن بشری هستند. کتابخانه‌ها این تمدن بشری را جابجا منتقل و اتصال‌های نصبی برقرار می‌کنند و کتابداران، راهنمایان و کلیدداران این گنجینه بشری هستند. آنان این گنجینه را می‌گشایند و برای نسل بعد با همه زیبایی‌هایش به نمایش درمی‌آورند. 

صالحی، نهاد کتابخانه عمومی کشور در دولت یازدهم را موفق دانست و گام‌های برداشته شده را مثبت عنوان کرد و گفت: ۲۵۵ کتابخانه طی این مدت افتتاح شد. تغییر نوع نظام ارتباطی با کتابداران در حوزه معاشرت و در نوع نگاه مصرف کتاب، با توجه به ذائقه مصرف‌کننده پدید آمد. برگزاری جشنواره‌ها، نشست‌ها و همایش‌هایی که در قالب‌های متنوع بتواند همچنان مسئله کتاب را برای ما جذاب نگه دارد و البته آنچه اتفاق افتاد، کتابداران در اقصی نقاط ایران، در جای جای ایران پرافتخار، سهم بسزایی در روندی که پدید آمده و در پیش است، داشته‌اند. 

صالحی، حلقه های مرتبط با فرهنگ مکتوب را مهم دانست و گفت: مؤلف، ناشر، کتابفروش، کتابدار، کتابخانه همه حلقه‌ها به یک مقصد باید باشند و آن اینکه کتابخوانی شکل گیرد. این اتفاق، اتفاقی است که کتابداران و همه افراد حاضر در این حلقه بیش از پیش باید در ارتقای آن تلاش کنند. این اتفاق، ترویج کتابخوانی بالا بردن ذائقه مصرف کتاب کار یک نهاد، دستگاه یا وزارتخانه نیست، این یک عزم و اهتمام ملی را می‌طلبد که کتاب در سبد خانواده‌ها نه تنها بماند، بلکه رشد بیشتری پیدا کند. 

وزیر ارشاد با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی طی دو هفته اخیر مصوبات خوبی داشتیم، گفت: طی دو هفته اخیر موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی در شورا مطرح شد و از میان آن مصوبه‌ای با این نگاه خارج شد که در حوزه فرهنگسازی، تأسیس کتابخانه و ترویج کتاب به همت دستگاه‌های دولتی و عمومی و میدان دادن به فضای مدنی، کتابخوانی جایگاه بهتری پیدا کند. 

* جعفرپور: باید پرداخت نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها عملی شود

جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی کوتاه گفت: کتاب‌ها باغ‌های دانشمندان هستند، امسال شعار هفته کتاب بر محور «کتابخوانی خانواده‌ها» نهاده شد که هدفگذاری نقطه تمرکز درستی است. تجربه همه ما مطالعه جامعه نشان می‌دهد، مطالعه‌گرهای حرفه‌ای از خانوادههای کتابخوان برخاسته‌اند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، معلمان مدارس را دومین الگوهایی دانست که به افزایش کتابخوان‌ها کمک می‌کند، گفت: معلمان حتماً باید دانش‌آموزان را به خواندن تشویق کنند و در آموزش و پرورش باید اوقاتی برای تشویق به مطالعه غیر از مطالعه درسی تخصیص یابد. 

وی با بیان اینکه باید تمهیداتی اندیشیده شود تا افراد در اوقات غیرمفید به کتابخوانی مشغول شوند، گفت: در حال حاضر کتاب‌های صوتی بسیار متداول شده‌اند و در حال ترویج هستند. ما می توانیم در اوقات رفت و آمد با مترو و حتی در مسیر رفت و آمد به مدرسه از این ابزار نوین استفاده کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس بارها و بارها از نیازهای مالی نهاد گزارش‌هایی ارائه کرده، گفت: اینکه کتابداران به لحاظ دریافتی دچار مضیقه هستند همواره در گزارش‌های دبیرکل مطرح می‌شود و تلاش ایشان در مسیر گشایش است و مجلس تلاشش این بوده تا جایی که دولت می‌توانسته و پیشنهاد کرده، بر منابع بیفزاید، اما باید نیم درصد شهرداری‌ها عملی شود.

جعفرپور تصریح کرد: شاید 180 شهر ما فاقد کتابخانه عمومی هستند، 1200 روستا فاقد کتابخانه هستند، هر چند شرایط را دارند و 7400 کتابدار در حال حاضر در کشور مشغول فعالیتند که نشان می‌دهد که نیازمند کتابدار هستیم. 

وی در پایان سخنان خود گفت: امسال هم مثل سال‌های گذشته تمام تلاش‌مان در کمیسیون فرهنگی، حمایت از این نهاد مهم و فرهنگساز است، چه از طریق مبالغ و بودجه‌های دولت و چه در تخصیص‌های بودجه در سازمان مدیریت و یا طرق دیگر که اگر مسئولین پیشنهاد دهند آنها را بررسی خواهیم کرد و با گشاده‌رویی برای ترویج کتابخوانی به کارخواهیم گرفت. 

در این مراسم، از پویانمایی آثار برگزیده کارتن‌کتاب که از کشورهای مختلف به دبیرخانه ارسال شده بود رونمایی شدو در ادامه اثر موسیقیایی کتابدار برای اولین بار با شعری از محمود اکرامی‌فر و با صدای سیدمحمد عبدالحسینی پخش شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.