به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، در بیانیه صادره از سوی پارلمان اقلیم کردستان عراق آمده است: معتقدیم باید از زبان تهدید اجتناب کرد و به دنبال راه حل مناسب برای هر دو طرف بود و هرچه زودتر فرصت مذاکرات را فراهم کرد.

در این بیانیه آمده است: از دولت فدرال می‌خواهیم به رسانه‌ها متوسل نشده و مفاد قانون اساسی را به طور یک جانبه تفسیر نکند، در حالیکه ملاحظات و نظر گروه‌های اقلیم کردستان را هم در مد نظر داشته باشد.

براساس این بیانیه، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود طوری صحبت می‌کرد که از آن زبان تهدید احساس می‌شد. گام‌های یک‌جانبه شک و تردید را نسبت به مقاصد رسمی دولت فدرال در زمینه باقی ماندن در وضعیت کنونی برمی‌انگیزد این برخلاف قانون اساسی، قانون و توافقات مشترک است.

پارلمان اقلیم کردستان عراق در بیانیه خود افزوده است، تمامی تصمیم‌گیری‌ها و دیدارهای رسمی در مرحله گذشته از سوی دولت اقلیم مبتنی بر تمایل آن به حل اختلافات در چارچوب قانون اساسی بوده است. این آمادگی سریع از سوی اقلیم را برای از سرگیری فوری مذاکرات نشان می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: پارلمان اقلیم کردستان به طور کامل متوجه تعویق بیشتر این مذاکرات است. این کارها و تهدیدات از سوی دولت بغداد در قبال کردستان هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز سه‌شنبه گفته بود، دولت فدرال بر آن است تمامی گذرگاه‌های مرزی اقلیم را بدون درگیری پس بگیرد و از اقلیم خواسته بود فوراً موضعش را مشخص کند.

تنش بین بغداد و اربیل در پی برگزاری همه پرسی کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر ایجاد شده است.

پارلمان کردستان عراق در ادامه شرطی را در زمینه کاهش درصد این اقلیم از بودجه ۲۰۰۸ مطرح کرد و خواستار تشکیل کمیته‌ای برای حل مشکل تعداد کارمندان و حقوق اقلیم کردستان از طریق مذاکره شد.

پارلمان کردستان عراق تاکید کرد، در صورت موافقت نکردن دولت عراق با اختصاص ۱۷ درصد از بودجه و منع پرداخت سهم اقلیم از تسهیلات اصلی و صرف کاهش آن به ۱۲ درصد از بودجه عراق و بدون قطع تخصیصات اصلی که به ۱۳ تریلیون دینار می‌رسد اقلیم به صادرات ۲۵۰ هزار بشکه نفت در روز ملزم می‌شود. دولت عراق باید سهم اقلیم را از تسهیلات اصلی نظیر وام‌های خارجی، حقوق پیشمرگ‌ها، تجهیزات آنها، دیوان نظارت مالی، کمیسیون حقوق بشر، انتخابات، شفاف‌سازی و گذرگاه‌های مرزی تضمین کند. اقلیم کردستان و دولت عراق باید مشکل تعداد کارمندان و حقوق اقلیم را از طریق کمیته ویژه بررسی کنند.

این پارلمان افزود: اقلیم کردستان باید اصلاحات ریشه‌ای مداوم در موسسات، درآمدها، مخارج و تعداد کارمندان ایجاد کند. دولت اقلیم اصرار بر تصویب ۱۷ درصد سهم اقلیم از بودجه عراق مانند سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ دارد که به ۱۱ تریلیون دلار می‌رسید.

ریاست پارلمان کردستان عراق همچنین حمایت خود را از تمامی گام‌های دولت اقلیم برای حل مشکلات اعلام کرد.

این پارلمان از فراکسیون‌های کردستان خواست در صورت عدم فراهم نشدن شرایط مذاکره از سوی دولت، عقب‌نشینی از روند سیاسی را به عنوان یک گزینه باز اعمال کنند.

ریاست پارلمان کردستان تاکید کرد، تاخیر بیش از این و ادامه تهدیدات علیه اقلیم از سوی دولت فدرال هیچ فایده‌ای برای وضعیت کنونی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.