به گزارش انتخاب؛ اسرائیلی ها در دو سطح سیاسی و امنیتی نگرانی زیادی در مورد تحرکات ایران در سوریه دارند و این تحرکات را در راستای استفاده از پیروزی نظام اسد در جنگ داخلی و به منظور نشان دادن میوه های تایید و حمایت ایران از طرف پیروز می دانند. این مساله در نشست های اخیر مقامات اسرائیل با سیاستمداران آمریکا، روسیه و دولتهای اتحادیه اروپا مطرح شد و به نظر می رسد که صهیونیستها قصد دارند هشدار دهند که در صورت عبور از خط قرمزها، از قدرت نظامی خود استفاده می کنند.

 

اما این هشدارهای اسرائیل در توافق سه جانبه ای که انجام شد، مورد توجه چندانی قرار نگرفت. یک برنامه الحاقی به توافق آمریکایی-روسی-اردنی اضافه شده که تا کنون منتشر نشده است؛ اما احتمالا محدودیت هایی را برای نزدیکی عناصر ایران و شبه نظامیان شیعه از جمله حزب الله، به منطقه مرزی با اسرائیل، اعمال می کند.

 

در سپتامبر گذشته روزنامه «هآرتص» اظهار داشت که اسرائیل خواستار دوری ایرانی ها و سایر نیروهای شیعه تا حدود ۵۰ الی ۶۰کیلومتر از مرزهای اسرائیل شده اند؛ اما روسها از همان ابتدا متعهد شدند که این نیروها تنها ۵کیلومتر از مرزها فاصله خواهند داشت.

 

 نقشه جدید الحاقی به این توافق سه جانبه دربردارنده راه حلی پیچیده است که براساس آن، ظاهرا در اغلب مناطق، نهایت فاصله نیروهای شیعه از مرزهای اسرائیل، به ۲۰کیلومتر می رسد. علاوه بر این، دستور کار مشخصی برای خروج نیروهای خارجی از سوریه وجود ندارد و این امر نیز به نگرانی های اسرائیل افزوده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.