به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الاخبار، واشنگتن به طور مستقیم در بحران مربوط به سعد حریری نخست وزیر مستعفی لبنان وارد عمل شده است و به اطلاع پاریس و پایتخت های غربی دیگر رسانده است که آمریکا سرپرستی جزییات ویژه مرحله پس از بازگشت حریری به بیروت را برعهده خواهد گرفت و مسئولان آمریکایی به طور مستقیم به رایزنی با طرف سعودی و خود حریری درباره مرحله بعد روی آورده اند. همین سبب شد که یک منبع لبنانی عالی رتبه نگران تلاش آمریکایی-سعودی برای فشار به حریری و ترساندن وی باشد و اینکه وی حامی طرح بن سلمان به همراه وعده های حل بحران مالی و تامین نیازهای وی قبل از ماموریت باشد.

این رسانه گزارش داد: هواپیمای متعلق به خاندان حریری شب گذشته از بیروت به پاریس منتقل شده است و انتظار نخست وزیر مستعفی به پایتخت فرانسه طی ۲۴ ساعت آینده را می کشد تا وی فردا با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار کند و ماکرون نماینده اش اوریلیان دوشووالیه را مجددا به بیروت طی روزهای آینده خواهد فرستاد تا مرحله پس از خروج حریری از ریاض را پیگیری کند.

الاخبار نوشت: فرانسوی ها به طرف سعودی تعهد داده اند که پس از ورود حریری به پاریس و انتقال وی به بیروت، استعفایش تثبیت شود و اینکه فرانسوی ها در راستای طرح کمک به عربستان برای حل مشکلاتش در لبنان حرکت خواهند کرد.

این رسانه به نقل از منابع فرانسوی گزارش داد: پاریس از عربستان خواسته است که به لبنان کمک کند نه اینکه این کشور را مجازات کند و به اطلاع عربستان رسانده است که کاهش نقش حزب الله، تقویت لبنان و نهادهای نظامی و امنیتی و اقتصادی آن را طلب می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.