به گزارش ایرنا، دیدبان حقوق بشر روز گذشته با انتشار گزارشی ، ارتش میانمار را متهم کرد که در جریان عملیات پاکسازی قومی طی سه ماه گذشته علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین، مرتکب تجاوز جنسی گسترده علیه زنان و دختران روهینگیایی شده است.

رئیس کمیته ملی حقوق بشر بنگلادش تاکید کرد: مقامات و عاملان ارتش میانمار که مسوول این گونه خشونت های گسترده علیه اقلیت روهینگیایی هستند باید مجازات شوند.

اسکای ویلر یک گزارشگر امور زنان در دیده بان حقوق بشر در آمریکا گفت: تجاوز یک اقدام ویرانگر در عملیات های ارتش میانمار جهت پاکسازی قومی اقلیت های روهینگیا بوده است.

این درحالی است که در هفته جاری ارتش میانمار با انتشار بیانیه ای همه اتهامات وارده بر خود مبنی بر تجاوز و قتل عام اقلیت روهینگیایی را رد کرد.

در ماه سپتامبر &#۳۹;آنتونیو گوترش&#۳۹; دبیرکل سازمان ملل خشونت ها علیه اقلیت روهینگیا در استان راخین را پاکسازی قومی توصیف کرد.

واکنش نظامی ماه گذشته (۲۵ آگوست) میانمار به حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا (ARSA) به چندین پاسگاه پلیس در ایالت راخاین سبب شده است که بیش از ۶۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی از میانمار به بنگلادش فرار کنند.

پناه جویان روهینگیایی در اردوگاه های مهاجران در شهر مرزی کاگس بازار مستقر شده اند درحالی که پیش از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا حدود ۳۰۰ هزار پناه جوی روهینگیا در این منطقه حضور داشتند.

اقلیت نژادی روهینگیایی در استان راخین از سال ۲۰۱۲ هدف حمله بودائیان تندرو قرار گرفته اند و با تشدید این حملات و پیوستن نیروهای ارتش به آنچه نسل کشی و پاکسازی نژادی مسلمانان میانماری گفته می شود ، در دو ماه اخیر بیش از پیش هدف این قبیل حملات قرار گرفته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.