به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سخنرانی آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار در حالی مطرح شده که کشور خودش متهم به سرکوب خشونت آمیز صدها هزار مسلمان روهینجایی است که با آنها همچون مهاجران ناخواسته برخورد می‌کنند.

سوچی در سخنرانی که خطاب به گروهی از وزرای امور خارجه کشورهای اروپا و آسیا در شهر نایپیداو انجام داد، اشاره مستقیمی به بحران مربوط به آوارگان روهینجا نکرد اما این سخنرانی او تایید کننده دیدگاه‌های بسیاری از مقام‌های میانمار است که آوارگان روهینجا را "مهاجران غیرقانونی" دانسته و آنها را مقصر اقدامات "تروریستی" می‌داند.

با این حال مسلما مساله آوارگان روهینجا در نشست‌های امروز(دوشنبه) و فردا با سوچی در شهر نایپیداو مطرح خواهد شد.

سوچی در سخنرانی خود برای استقبال از این وزیران امور خارجه گفت: درگیری‌های اطراف جهان موجب ظهور تهدیدات جدید و وضعیت‌های اضطراری شده است.

سوچی گفت: مهاجرت غیرقانونی موجب گسترش تروریسم و افراط گرایی خشونت‌ طلب، ناهماهنگی اجتماعی و حتی تهدید جنگ هسته‌ای می‌شود.

این در حالی است که یک کمیسیون تحت عنوان کمیسیون راخین که سال گذشته میلادی به ابتکار سوچی تشکیل شد یک روز قبل از جرقه سرکوب‌های خونین نیروهای امنیتی میانمار علیه اعضای قوم روهینجا به سبب حملات شبه‌نظامیان به پست‌های پلیس در ۲۵ اوت گزارشی درباره وضعیت ایالت راخین که میزبان این قوم است،‌ منتشر کرد.

از جمله دیپلمات‌های ارشدی که امروز  با سوچی دیدار می‌کنند فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.